Co se změní na sociálních sítích v příštím roce

28. prosinec 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03499661.jpeg

Vzroste v roce 2016 zájem o tzv. sociální nakupování? Jak Facebook zachází s reklamou? Jak vypadá nový systém městského elektrobusu, který se průběžně dobíjí na každé zastávce? A k čemu sestrojili inženýři na stavební fakultě ČVUT obří kyvadlo?

Před koncem roku se vynořují odhady, jak budou sociální sítě vypadat v roce 2016 a co bude skutečně na sociálních sítích trendem. Různí odborníci na sociální média tvrdí, že vzroste zájem o tzv. sociální nakupování a Facebooku, Twitteru a dalším platformám přibyde tlačítko "buy" - tedy nakup ihned. Také se předpokládá, že za viditelnost příspěvků na sociálních sítích se bude muset více platit nebo že mapové služby, jako jsou Google maps, budou více sociální.

Inovativní nabíjení elektrických autobusů

Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži. Systém ABB, označovaný TOSA (francouzská zkratka výrazu „doprava s optimalizovaným systémem napájení"), byl na výstavě také jediným plně elektrickým řešením pro kloubové autobusy. Technologie ABB TOSA byla uvedena v roce 2013 v Ženevě, kde se používá na lince spojující letiště s hlavním městským veletržním výstavištěm. Kloubový autobus je určený pro vysokokapacitní městskou dopravu a lze jej na vybraných zastávkách po trase dobít za pouhých 15 sekund, aniž by cestující museli vystoupit. Na každé konečné stanici se pak autobus dobíjí déle.

Vědci vyvíjejí materiál odolný vůči silným nárazům

V experimentálním centru stavební fakulty ČVUT stojí konstrukce s kovovým kyvadlem a beranidlem, které se používá k nárazům do betonu. Souvisí s výzkumem nárazu odolných materiálů. Pokud třeba automobil narazí do betonové stavby, může srážka být fatální jak pro vozidlo, nebo jiné pohyblivé těleso, tak i pro ten beton, a náraz může ohrozit stabilitu celé stavby. Proto se vyvíjejí různé kompozitní materiály, které vydrží silnější nárazy. A aby stavby vydržely silný náraz, o to se právě snaží odborníci v experimentálním centru stavební fakulty ČVUT.

Magazín Leonardo připravil Dalibor Zíta.

Krátké novinky ze světa vědy a techniky:

autor: Dalibor Zíta
Spustit audio