ChatGPT v automobilech? Volkswagen oznámil jeho zavedení do svých nových modelů
Firma Volkswagen oznámila, že nasadí ChatGPT do některých svých automobilů. Řidiči by ho pak mohli využívat pomocí hlasových povelů během řízení. Jaká rizika se s nasazením AI do automobilů pojí? A jaké výhody řidičům přinese?
V současné době už lze ovládat některé funkce automobilů pomocí hlasových povelů, například topení nebo klimatizaci. Pokročilejší modely pak umí i hledat v navigaci nebo pouštět hudbu. V budoucnu by mělo být možné, aby AI asistent odpovídal na dotazy, vyhledával informace z nejdříve omezené databáze znalostí a pak i z rozšířené. Řidič s ním bude moct volně konverzovat, jako by vedle něj seděl někdo s mobilním telefonem.
„Je konverzační. To je přesně to, co řidič potřebuje, když se nemá zabývat klávesnicí a podobnými věcmi, které by ho rozptylovaly od řízení,“ říká Petr Koubský z Deníku N.
Zároveň bude později potřeba i to, aby byly automobily připojeny k internetu, protože bude chatbot potřebovat přístup k informacím. Podle Koubského už spousta automobilů střední a vyšší třídy k internetu připojená je, například kvůli navigaci nebo dalším integrovaným digitálním prvkům.
Čtěte také
Volkswagen novinu oznámil na americkém veletrhu CES (Consumer Electronics Show) a automobily s integrovaným ChatGPT plánuje uvést na trh v druhém čtvrtletí letošního roku. Zároveň firma uvedla, že chatbot nebude uchovávat ani sbírat citlivé informace generované jedoucím automobilem, takže se toho budoucí řidiči nemusí obávat.
„Z našeho pohledu je určitě dobře, že je to Volkswagen, kdo oznámil tento technologický pokrok. Česká republika je jedním z důležitých míst, kde tato skupina sídlí, a tím pádem i naše výroba automobilů zřejmě bude v přední linii toho nejnovějšího rozvoje,“ komentuje Koubský.
K Volkswagenu se pravděpodobně brzy přidají i jiné automobilové firmy a do budoucna jsou možnosti využití generativní umělé inteligence v automobilech opravdu široké.
„Řízení zábavního systému, upozorňování na zajímavosti, okolo kterých se jede. To mohou být komerčně velmi zajímavé věci,“ popisuje Koubský.
Sociální sítě čeká exodus uživatelů, český stát spustil digitální sbírku zákonů a firma OpenAI představila rozcestník chatbotů. To jsou další témata Online Plus, které moderuje David Slížek.
Související
-
Umělá inteligence je riziková. Regulace je na místě, shodují se experti Koubský i Lesch
Generativní umělá inteligence se mezi širší zákaznickou skupinu dostala teprve před rokem. Jakým způsobem se dnes používá? Jaké regulační kroky se kolem ní chystají?
-
Expanze čínských elektromobilů. „Evropští producenti jim nezvládnou cenově konkurovat,“ míní expert
Už za šest let by výrobci čínských elektromobilů mohli úplně ovládnout Evropu. Jak může evropský autoprůmysl tento trend obrátit? Diskutují Zdeněk Petzl a Lukáš Hataš.
-
Ženy nejsou horší řidičky. Dodáváme jim kuráž, říká Jenka Šubířová z iniciativy Ženy auta půjčují
Ženy auta půjčují je iniciativa, která narušuje mýty o ženách a automobilitě, zprostředkovává bezplatné sdílení vozů s cílem pomoci samoživitelkám a samoživitelům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka