České školství je dlouhodobě podfinancované a zanedbané, tvrdí Straka z neziskové organizace
„V Česku jsme 30 let zanedbávali investice do lidí – a ve školství to platí zejména. Právě to se snažíme změnit, přispět ke změně,“ popisuje Jan Straka, spoluzakladatel a člen vedení neziskové organizace Učitel naživo. „Máme tady velký rozdíl mezi velmi úspěšnou kapitalistickou ekonomikou s firmami, které jsou na světových burzách, kterým se daří po světě vytvářet obrovské bohatství, ale školství máme dlouhodobě podfinancované a zanedbané.“
Straka sám absolvoval bakalářská studia na prestižní univerzitě v Harvardu. Když porovnává svá studentská léta, tvrdí, že v cizině se mohl studiu věnovat podle vlastních preferencí.
Důraz ve vzdělávání tam byl kladen na formulace vlastních myšlenek, spolupráci s druhými a na porozumění textu. Jejich nezisková organizace se ale snaží změnit přípravu budoucích učitelů i ředitelů.
Ředitel školy ale není účetní
„Příprava ředitelů je mnohdy tristnější, protože až dosud bylo vzdělávání postaveno hlavně na zvládání účetnictví či pracovního práva, ale ne na to, jak například pracovat s kolektivem.“
Čtěte také
A pokračuje: „Jde nám o jeho základní manažerské dovednosti, aby uměl stanovit vizi, time-management a další měkké dovednosti z byznysu.“
„Problém, který jsme si sami museli pojmenovat, je, že je potřeba zkvalitnit přípravu a následnou podporu budoucích učitelů a ředitelů,“ shrnuje Straka.
To, co Učitel naživo učí budoucí kantory je vyjádřeno ve sloganu, podle kterého chtějí, aby se všechny děti ve školách učily naplno a s radostí.
Čtěte také
„A klíčem k tomu je ředitel-pedagogický lídr. To je ale člověk, který v práci řeší výuku ve škole a pomáhá učitelům, aby byli lepšími kantory.“
Bohužel dnešní běžný ředitel řeší většinu svého času pracovní právo, suplování, problémy ve školní jídelně nebo zatékající střechu, takže je spíš provozním ředitelem.
„My ale chceme, aby ředitelé získali schopnosti a dovednosti, jak si nastavit vizi pro školu, čeho tam chtějí dosáhnout. Aby měli manažerské a lídrovské nástroje a mohli svou vizi implementovat do praxe.“
Celé Hovory Tatiany Čabákové najdete v audiu.
Související
-
Náměstek Mareš: Chceme ukrajinským dětem vytvořit v českém školství prostor
Začátek nového školního roku se stává další výzvou pro české školy a pedagogy. Jaké výzvy čekají ukrajinské děti a jak se s jejich výukou vypořádají učitelé?
-
Magdalena Málková, spoluzakladatelka školy Prosperity: Co by se mělo změnit v českém školství?
Jak se z nákupčí v oblasti mezinárodního obchodu stane učitelka základní školy? Co by se mělo změnit v českém školství? V čem je škola Prosperity jedinečná?
-
Petr Šabata: Prázdninového ministra školství Balaše čeká tovaryšská zkouška – rozpočet
Ministr školství Vladimír Balaš je zatím jen ministrem na prázdniny – úřad převzal 1. července. A taky tak vypadala témata, s nimiž vstoupil do veřejného prostoru.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.