Brainwashing si vůbec nemusíte uvědomit. Mozek lidem vymývají politici i markeťáci
Charizmatičtí vůdcové, politici, ale i cestující obchodníci či reklamní a marketingoví pracovníci se snaží manipulovat lidmi, ovlivňovat jejich myšlení. Ti nejschopnější manipulátoři dokážou lidi dohnat i ke kolektivní sebevraždě.
Tajemství jejich úspěchu má název brainwashing, respektive vymývání mozků. Podle psychologů je základní podmínkou k úspěšnému vymývání mozků a ovládání lidí prostředí, kde je předem zmanipulováno všechno, co tito lidé vidí a slyší.
Čtěte také
Důležité k úspěšnému využívání brainwashingu jsou i perfektní znalost a odhad, jakou techniku je vhodné použít pro určitou osobu.
Hlavním rysem úspěšného vymývání mozků je skutečnost, že zmanipulované osoby si nejsou této skutečnosti vědomy, odmítají uvěřit, že by je někdo ovlivnil, a přístupy a akce, které jim byly v průběhu brainwashingu zakódovány, provádějí obvykle s vervou a nadšením.
Stručné dějiny brainwashingu představujeme ve dvoudílném dokumentárním pásmu z roku 2012. Připravil publicista Pavel Hlavatý. Na webu první díl do 4. května, druhý do 11. května 2024.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.