Body The Exhibition. Komu těla patřila?
Zatímco firma JVS, která výstavu Body The Exhibition z USA do Prahy dovezla, zdůrazňuje vzdělávací a osvětový rozměr celé akce, protestující stoupenci hnutí Falun Gong upozorňují, že zdrojem orgánů a těl mohli být disidenti umučení v čínských věznicích.
Výstava nabízí odkrytí všech tajemství lidského těla a dle reklamy je skvělým tipem na školní výlet. „Skupinu deseti dětí provede celou výstavou medik. Opravdu to není děsivé, nikoho nestrašíme,“ říká Květa Havelková, marketingová manažerka společnosti JVS. V pražských Holešovicích je k vidění 23 plastinovaných těl a celá řada jejich částí nebo orgánů. Na návštěvníky čekají jednotlivé tělní soustavy (oběhová, dýchací, pohlavní apod.) a ukázky vybraných nemocí. Třeba rakovina prostaty či prsu. K dispozici budou medici ze tří pražských lékařských fakult. Podle Květy Havelkové je výstava v souladu s českými zákony a americká firma Imagine Exhibitions získala těla rovněž zákonným způsobem.
Falun Gong (nebo také Falun Dafa) je čínská technika cvičení a kultivace člověka navazující na buddhismus. Zahrnuje morální systém postavený na soucitu, pravdivosti a snášenlivosti. Falun Gong založil Li Chung-č (Li Hongzhi). V roce 1999 odhadla Komunistická strana Číny počet jeho následovníků na 70 miliónů. Prezident Ťiang Ce-min nařídil represi a od té doby je hnutí zakázáno, praktikující jsou pronásledováni, zatýkáni, vězněni a mučeni. Část těch, kterým se podařilo uprchnout do diaspory, kritizuje čínský komunistický režim a volá po nápravě.
Kateřina Kudláčková už přes deset let cvičí Falun Gong a spolu s dalšími praktikujícími proti výstavám „bodies“ protestuje. Těla podle ní pocházejí z Číny a mohla patřit i tamním vězňům svědomí. „Jednu dobu se dokonce vystavovatelé pokoušeli odoperovat základní rysy z mrtvých těl, aby na lidi nepůsobili asijsky.“
Certifikáty k expozici však společnost JVS neukáže. „Jsou součástí obchodního tajemství,“ tvrdí Havelková. „Firma Imagine Exhibitions má doklady o tom, komu těla patřila, protože to bylo součástí výstavy, když je kupovali. Nám jako pronajímatelům jednotlivá jména nedávají, je to součástí lékařského tajemství.“
Chránit identitu? Absurdní!
Debata o původu těl se vede přes deset let, od zveřejnění první vyšetřovací zprávy Krvavá sklizeň (Bloody Harvest) o nedobrovolném odebírání orgánů lidem z Falun Gongu. Reagovaly parlamenty několika zemí, Izrael transplantační turistiku do Číny zcela zakázal. Jak to souvisí s výstavou? V Číně, která ročně popraví více lidí než zbytek světa dohromady, je několik desítek plastinačních továren.
Metodu plastinace si nechal patentovat německý patolog Gunther von Hagens. Ke svému podnikání v čínské provincii Liaoning si přizval doktora Sueje Chung Ťina z univerzitní nemocnice v Telienu. Ten po rozchodu s Hagensem přiznal, že většina těl pochází od čínského Úřadu veřejné bezpečnosti, že tedy šlo o lidi vězněné. Suej svá těla prodal do Spojených států, kde však expozice čelily kritice lidskoprávních aktivistů.
Pořadatelé přišli s argumentem, že všechna těla byla dobrovolně darována, ale smlouvy, resp. souhlasy, podle Kateřiny Kudláčkové nikdo nikdy neviděl. Americká firma Premier Exhibitions pak v roce 2014 uvedla, že dotyční sice žili v Číně, ale zemřeli přirozenou smrtí a většinu těl si jen nikdo nevyzvedl. „Nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o čínské vězně,“ říká Květa Havelková. Komu těla patřila, zůstává nejasné.
Krvavá sklizeň (Bloody Harvest) je zpráva o obviněních z nedobrovolného odebírání orgánů praktikujícím Falun Gong v Číně. Sestavili ji a v roce 2006 publikovali dva Kanaďané – právník David Matas a politik David Kilgour. Od léta 2016 je na internetu veřejně dostupná aktualizovaná verze. Současně se šetření věnuje i novinář Ethan Gutmann, autor knihy Jatka (česky vyšlo v roce 2015), který si bere na mušku také plastinační průmysl. Shromážděné indicie i důkazy staví čínský obchod s mrtvými provázaný s tamním vězeňským systémem do zcela nepřijatelného světla z hlediska etiky i mezinárodního práva.
„My nebudeme novinářům ukazovat dokumenty, stejně jako se vy nedozvíte, kdo vám daroval ledvinu,“ míní Havelková ze společnosti JVS. Podle bioetika a filosofa Jana Payna jde o nesmyslné srovnání. „Tady nejde o léčebný postup, o záchranu života. Tady jde o byznys. Připomíná mi to nacisty a jejich stínítka z lidské kůže. Chtít chránit identitu, komu kůže patřila, je absurdní,“ říká.
Trestní oznámení podaná na podobné výstavy v minulosti česká policie vždy odložila. O tom, pod kterou normu výstava spadá, zda pod zákon o pohřebnictví či zákon o zdravotních službách, nepanuje shoda. Zatímco zdravotní normy vyžadují informované souhlasy, současné znění zákona o pohřebnictví řeší výstavu těl jen v rámci smutečních obřadů do sedmi dnů po úmrtí. Až novela této normy, která je nyní ve sněmovně, obdobné expozice zakáže, pokud jejich pořadatelé nedoloží informované souhlasy dárců mrtvých těl.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.