Báli jste se? A jak jste se do sebe zamilovali? ptají se školáci pamětníků. Sbíráním příběhů se učí dějepis
„Chtěli bychom vám vyprávět příběh z 50. let, o kterém jsme neměli ani tušení,“ začínají svoji reportáž žáci z deváté třídy ZŠ nám. Curieových.
Zapojili se do projektu Příběhy našich sousedů. S diktafonem navštívili devětasedmdesátiletou Evu Jourovou, která jim vyprávěla o procesech s Miladou Horákovou.
Příběhy našich sousedů je vzdělávací program pro základní školy a organizuje ho Post Bellum. Každý rok se ho účastní skoro 200 škol z celé republiky, tisíce žáků a stovky učitelů. Úkolem žákovských dokumentaristických týmů je natočit a zpracovat během půl roku jeden konkrétní příběh starého člověka. Žáci používají profesionální techniku, navštěvují archivy, rozhlasové a televizní studio, konzultují příběh s historiky. Doprovází je obvykle jejich učitel dějepisu a ve všem jim pomáhá koordinátor Post Bellum. Projekt je financován především z rozpočtu měst a obcí a z darů. Máte-li zájem o projekt ve vašem městě, ve vaší škole, chcete-li projektu pomoci, kontaktujte vedoucí projektu zde.
V rámci procesů s Horákovou komunisté odsoudili na doživotí tatínka paní Evy Josefa Nestávala. Byl to už jeho druhý doživotní rozsudek. Stejný trest za odboj vyfasoval před nacistickým soudem v roce 1942. Jeho dcera ho poprvé viděla po válce ve čtyřech letech.
„Byl v dost bídném stavu. Opíral se a koukal na mě. A já se ho zeptala: ´A ty jsi opravdu můj tatínek?´,“ dojemně vypráví paní Jourová. Její tatínek se doma nezdržel, nastoupil mnohaměsíční léčení, takže ho se sourozencem a maminkou navštěvovala v nemocnici.
Po komunistickém převratu z tohoto bývalého poslance, protinacistického odbojáře udělali komunisté skladníka. Když ho v listopadu 1949 zatkla StB za to, že se dobře znal a scházel s Miladou Horákovou, jeho dcera se s ním ani nestihla rozloučit. Čtrnáct let ho pak – podle toho, jak soudruzi dovolili - navštěvovala ve věznicích v Leopoldově a Mírově.
V rozhlasové reportáži o paní Jourové roz. Nestávalové je slyšet pohnutí žáků, kteří do té doby žádný podobný příběh neslyšeli. Odborníci se shodují, že projektová výuka je jedním z nejlepších způsobů, který v dětech rozvíjí klíčové dovednosti: týmová spolupráce, naslouchání, empatie a dovednost správně se zeptat, mediální gramotnost, práce s prameny, prezentační dovednosti.
Školství je ledoborec, jakékoliv změně směru brání setrvačnost
Asi polovina učitelů dějepisu přiznává, že události po roce 1948 probírá minimálně, buď vůbec, nebo okrajově. Učitelé ze zvyku věnují mnohem více času pravěku a starověku, 20. století si nechávají do posledního 9. ročníku, kdy mají žáci nejvíc odpadlých hodin kvůli jiným akcím. Na besedy a diskuze, promítání filmů nebo dokonce na natáčení a zpracování nějakého příběhu mají učitelé kvůli stále narůstajícím administrativním povinnostem času minimálně, vyplývá z průzkumu České školní inspekce.
Přitom ministerstvo školství učitele ve svých dokumentech vyzývá, aby se soudobým dějinám věnovali mnohem více: „Situace je jiná, lepší než třeba před deseti lety,“ vysvětluje Jaroslav Pinkas, didaktik z Ústavu pro studium totalitních režimů. Podle něj se ale legislativa rozchází s praxí.
Tzv. rámcový vzdělávací program, klíčová norma určující školám co a jak učit, umožňuje učitelům věnovat se rozsáhle soudobým dějinám, dát jim ve výuce výrazně více času než se děje. Ministerstvo před lety vydalo i zvláštní doporučení k výuce 20. století, ve kterém podpořilo projektovou výuku.
Do ČR také přišly stovky milionů korun formou dotací z Evropské unie na výuku 20. století. Díky tomu se rozšířily projekty, jako jsou např. Moderní dějiny.cz a Příběhy bezpráví. A přesto změnit učitelkou praxi se daří velmi pomalu: „To je pravda. Řekl bych to metaforicky, je to ledoborec, který jen pomalu mění směr. Bojujeme se setrvačností, jak a co se učí v dějepise. Představte si šedesátiletou učitelku, která má představu, že dějepis jsou hlavně pyramidy a soudobým dějinám se vyhýbala za komunismu a dělá to i dneska,“ vysvětluje Pinkas z ÚSTR.
Dodává, že nejvíc je potřeba podpořit učitele, kteří se o něco snaží, s žáky se zapojují do projektů, využívají množství nových učebních materiálů vhodných pro výuku 20. století, které distribuují renomované organizace a instituce, dále se vzdělávají - chodí na semináře a workshopy. A takových učitelů podle Pinkase přibývá.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.