Babiš je k prodeji Mafry donucený. K voličům už stejně mluví přes sociální sítě, říká analytik Rožánek

31. srpen 2023

V médiích se objevila zpráva, podle které by šéf hnutí ANO měl ještě tento týden prodat vydavatelství Mafra, ale spolu s pardubickou chemičkou Synthesia. „Vzhledem ke klesajícímu nákladu a prodaným výtiskům klasických novin, není až tak důležité, kde skončí MF Dnes a Lidovky z tohoto portfolia. Popravdě řečeno – celá tato mediální skupina je v transakci to vedlejší a jde hlavně o chemičku. Noviny jsou pouze přívažek,“ říká mediální analytik Filip Rožánek.

Vydavatelství Mafra musel Babiš nejdřív přesunout do takzvaného svěřenského fondu, podle nového zákona o střetu zájmů už ale činný politik nesmí mít média ani tam. Kupcem celého „balíčku“ by podle zatím stále neověřených informací měl být miliardář a majitel holdingu Kaprain Karel Pražák.

„A pokud bude Karel Pražák něco řešit s MF Dnes a Lidovkami, tak jak se jich brzy zbavit a posunout je někomu, kdo má silnější mediální portfolio. Nabízí se skupina PPF, které už podobně nedávno prodával telekomunikační firmu Nej.cz,“ uvažuje Rožánek.

Čtěte také

„Jde o významný krok, a to v tom, že Babiš je k prodeji donucený. On to nechce udělat, ale musí. Politici totiž už nesmí vlastnit noviny, televize a rádia, tedy všechno to, co patří pod Mafru.“

Náprava renomé některých titulů bude podle analytika velmi složitá. „Protože už teď, když něco zveřejní MF Dnes nebo Lidovky, bývá první reakce: V jakém zájmu jste tohle zveřejnili? A nenapomáhá to Babišovi? Tuto nálepku ze sebe budou strhávat docela dlouho,“ uvažuje.

„V západní Evropě se to obvykle řeší dvěma způsoby: buď otevřeně přiznat, že ,kopete‘ za jeden politický směr – a pak vás tak všichni berou a je to čistá hra –, nebo se pokusit důvěru získat zpátky. Trvá to ale dlouho, je to drahé a často to znamená velkou obměnu týmů. Upřímně řečeno, nemyslím, že to by byla cesta, kterou by se chtěl někdo vydávat.“

Každopádně obchod by to měl být hodně velký, podle Rožánka se spekuluje o několika miliardách korun, nejdražší na něm ale bude chemička.

„Tím se vyřeší i kupní cena vydavatelství, protože když ho šéf ANO kupoval, byla úplně jiná doba. Vydavatelství je navíc podle posledních hospodářských výsledků ztrátové, obecně: mediální byznys v tom tradičním pojetí už navíc ani není úplně perspektivní,“ vypočítává.

Čtěte také

„Je to opravdu jen spekulace, uvidíme, jak to reálně dopadne, protože důležitá věc na celé té zprávě také je ta nenápadná věta, podle které se Andrej Babiš může zítra vzbudit a všechno může být úplně jinak,“ dodává.

Rožánek se také domnívá, že mu vydavatelství moc chybět nebude, přestože ho prodávat nechtěl. „Babiš totiž svůj dosah čím dál víc přesouvá na sociální sítě, které podle nového zákona vůbec regulované nebudou, stejně jako internetová média. Babiš tak může lusknutím prstu založit nový internetový deník.“

Klíčový zásah na voliče ale má na sítích, ať už na Facebooku, Instagramu, nebo na Twitteru (dnes X), kde má svůj pořad, ve kterém přímo promlouvá k voličům. „V posledním videu zpochybnil média a jejich důvěryhodnost jako takovou. Takže vlastně teď trochu zpochybnil i svůj podnik, který stále vlastní,“ dodává s tím, že Babiš ale řekl i to, že by veřejnoprávní média Česká televize a Český rozhlas neměla dostat ani korunu.

TikTok nesmí cílit reklamu na děti

Zhruba týden už platí nový bič na internetové platformy nazvaný Akt o digitálních službách.

Čtěte také

„Naprostá většina lidí si nějaké změny vůbec nevšimne. Pokud ano, tak jsou to změny, které vypadají spíš jako nové funkce. Například na Twitteru (síti X) se objevila nová funkce komunitní poznámky, kde můžete hodnotit obsah, který se tam objevuje, a doplňovat svůj komentář. Tedy jestli je to pravdivé, zavádějící nebo nepravdivé. Na Facebooku, LinkedInu a dalších sítích například přibyla možnost si ručně přepnout, že chcete příspěvky vidět podle času, a tím pádem vypnout jejich algoritmus,“ vysvětluje.

„EU teď nově říká: ,My všichni na internetu a sítích jsme spotřebitelé, takže bychom měli mít právo bránit se tomu, co nám ten podnikatel servíruje – a bez našeho vědomí nebo souhlasu‘.“

„Ale například na TikToku to vlastně ani pořádně chronologicky řadit nejde. Ten stojí na tom, že doporučuje obsah podle toho, co se vám líbí. Asi nejviditelnější změna pro tuto síť ale je, že reklamy nesmí cílit na děti. Takže inzerenti na TikToku nebudou smět propagovat výrobky, které by přímo mířily na dětské uživatele,“ vysvětluje.

Celou Osobnost Plus najdete v audiozáznamu. Dozvíte se, co si analytik myslí o změnách, které čekají ČT s novým ředitelem a nejen to.

autoři: Barbora Tachecí , lup

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.