Až budeme mít kvalitní cyklostezky, bude diskuse o vzdálenosti kol a aut irelevantní, říká propagátor cyklistiky Ditrich
„1,5metrový odstup při předjíždění cyklisty vyvolal veřejný diskurz o tom, že vůbec existují lidé na kole, kteří se pohybují v dopravním prostoru. Dřív jsme totiž byli víceméně neviditelní. Taky to vyvolalo vlnu negativních ohlasů – osobně je mi to asi jedno,“ přiznává propagátor cyklo dopravy a elektromobility Jakub Ditrich.
„Slyšel jsem, že to ministerstvo dopravy snad ještě plánuje ,zjemnit‘. Celé je to taková diskuse typu, jestli mohou mít vodáci půl promile, nebo ne. Já bych asi taky chtěl, aby ti, co jedou na kole, mohli mít půl promile jako všude ve světě – ale to asi neprojde.“
Čtěte také
Spíš se podle Ditricha musíme zaměřit na to, aby bylo vůbec kde a kudy jezdit.
„Ostatní jsou víceméně podružné problémy. Jakmile budou vybudovány kvalitní stavebně oddělené cyklostezky, tak diskuse jestli vzdálenost od auta 1,5 metru nebo dva bude ve městech naprosto irelevantní,“ domnívá se.
Neumíme se k sobě chovat
Kolo v městském provozu je ale stále pro mnohé řidiče velmi popudlivé téma. Proč? „Protože se lidé k sobě nechovají hezky. V cizině, ke které tak vzhlížíme, se ale lidé k sobě obecně umějí chovat líp,“ odpovídá.
A přidává vlastní příklad, protože kolo používá primárně ve městě jako dopravní prostředek.
„Po horách většinou chodím pěšky. A nadávání nebo záměrně puštěné ostřikovače aut už jsem opravdu dlouho nezažil. To, že se ale neustále stávají dopravní situace, které nejsou ani pro jednu stranu ideální, je fakt. Jenže to vyplývá z designu českých měst, které nejsou příznivé kolům ani elektrokolům.“
Čtěte také
„Nedávno jsme ,slavili‘ pouhých 220 metrů nové cyklostezky na Smetanově nábřeží – to je ale tak vše, co za celé volební období v Praze vzniklo. Kromě takzvaných ochranných cyklo pruhů, které vás ale jako cyklistu před ničím nechrání, spíš naopak. Mně se v nich jezdí ještě trošku hůř,“ popisuje.
„Není to ale problém Prahy, Brna, Ostravy, jde to napříč českými městy a starosty, kteří neberou cyklodopravu jako relevantní součást dopravního mixu města. A když ano, tak jim do toho ,hází vidle‘ městské části, policie a další. My máme nejtvrdší předpisy pro stavbu cyklostezek snad v celé Evropě. Takže to, že někde vznikne, je malý zázrak. A paradoxně to není problém financí,“ uzavírá Ditrich.
Celé Hovory Naděždy Hávové najdete v audiozáznamu.
Související
-
Je čas osedlat svého dvoukolého oře! Svět viděný skrze kulturní dějiny cyklistiky
O svobodě na kole – ve městě i v krajině. Tak zní podtitul nové knihy esejů Je to jízda, z níž v sobotu 7. května nabídne ukázku Český rozhlas Vltava.
-
„Kdo má kolo, má křídla.“ Návštěva u největšího českého sběratele cyklistiky Jiřího Uhlíře
Barokní sýpka v areálu v Žirči sloužila po staletí jako sklad obilí. Nyní můžete v barokním interiéru sýpky shlédnout ve třech podlažích celou historii cyklistiky.
-
Místo starého auta příspěvek na elektrické kolo. Francie zavádí šrotovné, které podpoří cyklistiku
Majitelé starých aut, kteří se rozhodnou dát je do šrotu, dostanou ve Francii kompenzační příspěvek ve výši 2500 eur na koupi elektrokola.