Asymetrický ledoborec
Finští loďaři připravují stavbu neobvyklého ledoborce. Jeho příď bude asymetrická a jakoby zahnutá k jedné straně.
Oznámili to představitelé loďařské firmy Arctech Helsinki. Jejich konstrukčně zcela nový ledoborec se bude jmenovat Baltika. Příď Baltiky bude z jedné strany narážet na led pod úhlem 30 stupňů. Výsledkem působení asymetrické přídě a šikmého náklonu lodi bude mnohem širší pás volné vody, který se potáhne za ledoborcem. Baltika proto může uvolnit cestu mnohem širším lodím než je ona sama a než by odpovídalo symetrickému ledoborci. Loď bude dlouhá 76 metrů a široká 20 metrů. V ledu přitom uvolní kanál až 50 metrů široký, což stačí i tankerům.
Některé systémy pro Baltiku dodají ruské firmy. V podpalubí se budou nacházet tři motory o celkovém výkonu 9 megawattů. Jejich zvláštností bude otočné zavěšení šroubů, takže Baltika bude schopna vyvinout plný tah v každém směru, a to i dozadu. V nitru lodi bude také pracovat promyšlený systém palivových a vodních čerpadel, takže kapitán bude moci operativně měnit těžiště lodi. Všechny tyto schopnosti mohou rozhodnout o osudu lodi, uvězněné uprostřed ledové krusty.
Vznik asymetrického ledoborce Baltika odpovídá tendenci vyrábět stále dokonalejší a efektivnější ledoborce. V poslední době se totiž větší část nákladní námořní dopravy přesunuje do polárních oblastí, v závislosti na tom, jak vlivem globální změny klimatu taje ledová pokrývka v okolí Severního pólu. Kromě prorážení cest pro jiné lodi bude Baltika také pomáhat v boji proti ropným skvrnám a bude zachraňovat lodě uvízlé v ledu. Loď bude dokončena na jaře příštího roku.
Zdroj: Phys.Org, New Scientist
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.