Alexandr Mitrofanov: Rozmluvy s „šéfíčkem“ bez prostředníků
Do kostela chodí jen 8 procent občanů ČR, pokud za pravidelnou účast považujeme alespoň jednou měsíčně. V době Vánoc však do kostela přicházejí mnozí z těch, kteří o sobě říkají, že nejsou věřící.
Návštěva kostela patří mezi vánoční zvyky pro téměř 39 procent občanů. To sdělil STEM. Znamená to, že lidé, kteří se jinak za věřící nepovažují, v době vánoční v sobě objeví touhu poznat něco vyššího, než je jejich každodenní život?
To by byl zázrak téměř nadpozemský. Žijeme spíše ve společnosti pragmatické, nenadšené, přizpůsobivé, ve společnosti, která nemá v sobě většinově zabudovanou myšlenku obětování se vyšším hodnotám. Není náhoda, že česká společnost patří mezi nejméně nábožensky založené v Evropě.
A Kristus pro mnoho lidí zůstává ježíškem s malým j, který nejdříve přináší dárečky, když jsme malí, a poté co vyrosteme, musíme ty dárečky obstarávat sami. Je to věc v lepším případě rodinná.
Spory o smysl, obsah a dopady náboženství zřejmě nikdy neutichnou. Jako ateista dobře chápu výhrady k existujícím církvím, jejichž představitelé jsou pro nevěřící výkladní skříní toho kterého religiózního směru.
Jsem přesvědčen, že už jen důkladné sledování činů katolického hodnostáře Dominika Duky na jedné straně a pravoslavného patriarchy Kirilla na straně druhé zapůsobí i na nepředpojatého ateistu, zvláště takového, který neuznává poklonkování světské moci jako repelent na komára.
Zvířata nebo lidské bytosti?
Přesto jsem během končícího roku poznal na dálku i osobně nejednoho dobrého člověka, kterého jsem si pro jeho povahu a skutky oblíbil, a který přitom měl svou víru. Nebylo to ale – v těch mých zkušenostech s konkrétními lidmi – tak, že by horoval pro veškeré obřadnosti, které církev, k níž se hlásí, vyžaduje. Také jsem nezaznamenal povinnou ani přirozenou úctu k lidem, kteří vystupují jako Boží asistenti. Ne, mí dobří známí a přátelé jen hledají, proč a jak žít.
Na tuto otázku, kterou si klade každý myslící člověk, neexistuje jednotná odpověď. Hledání a nacházení však bývá trnité, křivolaké a na konci není záruka, že vysvětlení, jehož se člověk dobere, stojí za další životní námahu. Nejde se totiž vyhnout rozlousknutí oříšku, který na vás číhá ve chvíli, kdy se dostanete k jádru věci.
Hlavní otázka zní: Je nevyhnutelné uznat fakt, který nám vnucují nejen dějiny, ale stále víc i žhavá současnost těchto dnů? A sice že je člověk z definice zvíře, a proto je nutné očekávat od lidí především zlo, být na to připraven a radovat se vzácným projevům lidskosti, které jsou ale spíš výjimkou a které je proto třeba chránit a pěstovat jako křehké rostliny.
Odpověď, že tomu tak skutečně je, je snadno dosažitelná. Jenže pokud na ni člověk přistoupí se vším všudy, může se stát, že pak žije jako v pekle. Bez naděje a bez radosti, byť se cítí moudřejší.
Jaký div, že mnohým se to nelíbí. Raději, když použiji výraz mého přítele Fandy N., si v duchu povídají se „šéfíčkem“, který jim dává sílu být lidskými bytostmi. Prostředníky v hábitech mít nemusí.
Autor je komentátorem deníku Právo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.