80 % reklam na kosmetiku je nepravdivých
Asi všichni známe blyštivé reklamy v luxusních časopisech nabízejících zázračnou kosmetiku a neodolatelnou krásu. Většina spotřebitelů je bere s jistou rezervou.
Jak ale nyní ukázala analýza výzkumníků z americké Valdosta State University, míra nepravd i otevřených lží zarazí i toho největšího cynika.
Vědci prostudovali téměř 300 stránek reklam v prestižních časopisech jako Vogue, Glamour nebo Marie Claire. Při hlubší analýze zjistili, že většina reklam je falešná a zavádějící, a nemalá část z nich dokonce otevřeně lže. O výzkumu referuje vědecký web Science Alert.
Badatelé rozdělili jednotlivá tvrzení obsažená v reklamách do různých kategorií. Některá se věnovala odpovědnosti výrobců (tvrzení jako „netestováno na zvířatech“), další tzv. doporučením odborníků (např. doporučují dermatologové) a další se zabývala údajnou vědeckou garancí (např. klinicky ověřováno).
Analýzou prošly reklamy na voňavky, make-upy, pleťové krémy, tělové produkty a podobné výrobky.
Znalci jednotlivá tvrzení ověřili a rozřadili do čtyř kategorií: Zjevná lež, vynechání důležité informace, vágní a odpovídající. Asi málokdo je k tvrzení reklam úplně nekritický, výsledky ale šokovaly i protřelé cyniky.
Pouze 18 % reklamních tvrzení bylo ohodnoceno jako pravdivých, přičemž 4 z 5 byla vágní nebo zcela lživá.
Nejlépe si vedla tvrzení o environmentální odpovědnosti výrobků. Zde bylo pravdivých 50 % reklam.
V případě vědeckých garancí ale uspěli prodejci pouze ve 14 % případů a doporučení odborníků se podařilo ověřit pouze ve čtvrtině případů.
Míra zjištěných manipulací může mít podle webu Science Alert dopad na to, jak bude kosmetika v budoucnosti prodávána a propagována.
„Podvody nepoškozují jen obraz reklamy, ale i důvěryhodnost těch, kdo si reklamu zadávají,“ uvedla spoluautorka studie Sarah Knaptonová. Podle ní bude nezbytná větší regulace a kontrola reklamy.
Zpracováno ze zahraničního tisku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.