2020: Peking–Londýn za dva dny

25. březen 2010

Čína buduje rozsáhlou vnitrostátní síť superrychlých železnic. Po jejím dokončení chce vybudovat dokonce mezikontinentální rychlodráhu. Údajně spojí 17 zemí Evropy a Asie a vlaky na ní budou jezdit rychlostí okolo 350 km za hodinu. Touto průměrnou rychlostí jezdí už od roku 2009 vlaky na trase Wu-Chan - Kanton.

V Číně skutečně jezdí nejrychlejší vlaky na světě, 1000 kilometrů mezi městy Wu-Chan a Kanton překoná vlak "Harmony Express" za 2 hodiny a 45 minut. V roce 2012 chce mít Čína podobných meziměstských linek už 42 a během 5 let vybuduje přes 30 000 km nových vysokorychlostních tratí. Po dokončení vnitrostátní sítě chce Čína propojit svá největší města také s ostatními metropolemi Asie a Evropy včetně Velké Británie (mapa). Po r. 2020 by se měl cestující dostat například z Londýna do Singapuru trasou přes Čínu za necelé 3 dny. Překoná při tom téměř 11 000 km. Trasa Londýn–Peking bude trvat 2 dny.

Čína plánuje celkem 3 trasy a jednání o nich už začalo. První povede z Pekingu do Londýna pravděpodobně jižní cestou přes Indii, Pákistán a země Středního Východu. Druhá spojí Čínu s Malajsií, Barmou, Vietnamem a Thajskem. Třetí propojí Čínu, Mongolsko, Sibiř, evropskou část Ruska, Německo a některé další evropské země.

Tato iniciativa údajně pochází ze strany zemí jihovýchodní Asie, zejména Indie. Tyto země jsou ochotny výměnou za vybudování vyspělé dopravní infrastruktury uzavřit s Čínou exkluzivní smlouvy o využívání svých nerostných surovin. Je tedy zřejmé, že tyto plány povedou mj. k posílení ekonomického potenciálu a vlivu Číny ve světě.

Stavba asijské větve už začala v jihočínské provincii Yunnan. Práce na téže větvi brzy začnou i na barmské straně. Čína náklady na barmskou část rychlodráhy zaplatí sama, jako protihodnotu patrně získá právo na využívání barmských zásob lithia. Čínská strana obecně vyhlásila, že platbu některými surovinami preferuje před čistě finanční náhradou. Evropská větev rychlodráhy se nachází ve stádiu příprav, o lince na Sibiř již byla uzavřena smlouva. V projektu nepůjde pouze o osobní dopravu, ale stejný nebo možná ještě větší význam bude mít doprava nákladní. Komentátoři hodnotí tuto snahu jako největší dopravní projekt v dějinách lidstva.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.