Zelená planeta už v prekambriu?

10. červenec 2009

Povrch Země v období pozdního prekambria se zelenal mechy. Takový závěr vyplývá z nové analýzy prastarých vápencových skal.

Vědci z Arizonské státní univerzity a Kalifornské univerzity studovali chemické složení vápenců pocházejících z neoproterozoika, tzn. z doby před 1 milionem až 542 miliony let. Po něm následovalo kambrium, ve kterém došlo k prudkému nárůstu biodiverzity - ke kambrijské explozi. Podle autorů studie výsledky analýzy izotopů uhlíku a dusíku ve vápencích vypovídají o tom, že už před 600 až 800 miliony let bylo na Zemi docela zeleno - malé mechy a jejich příbuzné játrovky zřejmě rostly na pobřežních oblastech a mohly zasahovat i do vnitrozemí.

Genetické důkazy sice svědčí o tom, že mechy jsou staré asi 700 milionů let, ale zatím si nikdo nepředstavoval, že by v této době rostly na souši v tak velkém rozsahu. Podle dosavadních teorií tehdejší pozemský život představovaly nanejvýš slizké povlaky bakterií a řas na skalách mořského pobřeží. Ne všichni také s novou teorií "zeleného prekambria" souhlasí. Podle článku na stránkách New Scientist vědcům chybí fosilní důkazy z tohoto období. Další problém je teorie sněhové koule, podle které byla Země v době před 750 až 600 miliony let pokrytá vrstvou ledu, a ta by mechům a játrovkám nejspíš silně zkomplikovala život. Autoři studie ale oponují, že Země pravděpodobně nebyla pod ledem celá a na souši mohly být rozsáhlé oblasti, ve kterých by mechy mohly přežít.

autor: Martina Otčenášková

Více z pořadu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.