Zapomenuté emise motorek

26. prosinec 2005

Rychlost, hluk adrenalin, to všechno patří ke správnému svezení na motorce. Jsou lidé, kteří bez rychlých strojů na dvou kolech nedokážou žít. Teprve v poslední době se však k motocyklům obrací pozornost ekologů. Motorky totiž produkují nezanedbatelné množství emisí, které zhoršují životní prostředí. Tvrdí to alespoň nová studie švýcarských vědců.

Podle předběžných závěrů studie, která bude publikována v plném znění až v lednu, vyprodukují dvoustopá vozidla mnohonásobně větší objem emisí, než osobní automobily. Ana-Marija Vasicová a Martin Weilenmann ze Švýcarských federálních laboratoří pro výzkum a testování materiálů přitom tvrdí, že ani příliš nezáleží na typu motocyklu.

Svůj výzkum zaměřili především na německé, italské a japonské motocykly. Ať už se jednalo o dvojtaktní nebo čtyřtaktní stroje, ve všech případech byly jejich emise v porovnání s osobními automobily mnohonásobně vyšší. Přitom emise produkované motocykly mají stejný vliv na životní prostředí jako ty automobilové. Některé produkty spalování se prokazatelně podílejí na tvorbě skleníkového efektu. Studie zároveň upozorňuje, že spaliny mohou být i karcinogenní.

Jak je možné, že motocykly mají i v současnosti tak vysokou úroveň emisí? Vasicová a Weilenmann navrhují jednoduché vysvětlení. V rozvinutých zemích se motocykly podceňují. Hlavním dopravním prostředkem tu jsou auta. A tak se legislativa doposud zaměřovala právě na ně. Motocykly ležely mimo oblast hlavního zájmu zákonodárců i ekologů. Platné předpisy pro emise motocyklů jsou ve většině zemí natolik volné, že ani nemotivují výrobce, aby se snažily stav postupně zlepšovat.

Dobrým příkladem takového přístupu jsou Spojené státy americké. Provozu motocyklů se tu věnuje jenom minimální pozornost. Emisní limity pro jednostopá vozidla se nezměnily za posledních pětadvacet let. Americké motocykly tak produkují mnohem více emisí na kilometr, než moderní automobily. Tahle data vyplývají ze statistik americké agentury na ochranu životního prostředí známé pod zkratkou EPA.

Zlaté časy pro výrobce by ale měly pomalu končit. Právě EPA prosadila nová pravidla pro emise motocyklů. Ta by měla začít platit už v lednu příštího roku. Podle těchto pravidel budou muset výrobci snížit kombinované emise oxidů uhlíku a dusíku až o 60 procent. Předpisy sice začnou platit už příští rok, ale poskytují výrobcům dlouhý čas, aby stačily své produkty přizpůsobit. Takže stoprocentně začnou jezdit ekologičtější motocykly až po roce 2010.

Pravidla navrhovaná EPA by měla snížit emise motocyklů o 54 000 tun ročně jenom na území USA. Změny však postihnou i další vybavení motorek, například palivové nádrže. Z těch současných se ve velké míře odpařuje benzín. Tomu by měli výrobci v budoucnu zabránit. Podobná opatření ušetří podle odhadů až 45 milionů litrů benzínu ročně.

Motocykly šetrnější k životnímu prostředí o své fandy určitě nepřijdou. Naopak by mohly získat nové zastánce z řad ekologických hnutí.

autor: Luboš Veverka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.