Zákaz mobilů ve školách? Je to jak z komediálního filmu, říká předseda Pirátů Bartoš
Půjde Česko ve stopách Francouzů a zakáže používání mobilních telefonů ve školách dětem do 15 let? Petr Gazdík (STAN) by byl pro, Ivan Bartoš (Piráti) je kategoricky proti.
Francouzští poslanci v červnu schválili zákon, podle kterého žáci na základních školách nesmějí na mobil sáhnout dokonce ani o přestávce. Samotný zákaz používání mobilů ve školách tam platí už od roku 2009, teď poslanci pouze přitvrdili. Legislativě se dokonce říká detoxikační, protože má odpojit děti od virtuálního světa a nedělit je na „ty bohaté, s nejnovějšími drahými značkami, a ty druhé…“
Zakázal bych používání mobilních telefonů ve škole, ale rozhodně ne o přestávkách.
Petr Gazdík, předseda Starostů a nezávislých (STAN)
Jsem zásadně proti podobným zákazům, protože to jde regulovat v rámci konsensu rodičů a školy. Na to není třeba speciální zákon.
Ivan Bartoš, předseda České pirátské strany (Piráti)
Kde končí svoboda jednotlivce?
Poslanec a předseda STAN Petr Gazdík připouští, že nemusí jít za každou cenu o samostatnou normu. Líbila se by se mu novelizace školského zákona, případně metodický pokyn ministerstva. „Pravidla o používání mobilního telefonu při výuce by rozhodně měla být pro všechny školy jednotná, výjimky by měl povolovat ředitel školy. Teď je to spíš naopak,“ tvrdí.
Regulace školním řádem je možná už dnes, ale „když tady teď máme financování školství, které jde za žákem, tak se ředitelé škol nějakým striktnějším úpravám řádu školy docela brání. Prostě proto, aby jim to neodlákalo děti,“ vysvětluje.
Inkluze je krok správným směrem. To, jak vypadá v praxi, je ale tristní, říká poslanec Gazdík
Od zavedení systémové podpory inkluze uplynul už víc než rok. Někdo si ji nemůže vynachválit, dalším ale vadí praxe a co všechno s sebou nese. Pro inkluzi je Dana Moree z Fakulty humanitních studií UK, proti pak poslanec STAN Petr Gazdík.
Podle Gazdíka ale svoboda jednotlivce končí tam, kde omezuje svobodu někoho dalšího. „Ať už jsou to spolužáci, nebo i ten učitel, který se na probírané učivo musel připravovat a který se snaží vzdělávat a vychovávat.“
Když děti místo sledování hodiny chatují pod lavicí a vyrušují, je to kontraproduktivní. „Děti jsou virtuálním světem přehlcené a ten reálný už pořádně nevnímají. Nevidím žádný důvod, proč by měly mít zapnutý mobil i v hodině,“ tvrdí předseda STAN.
Gazdíkův názor je ale pro předsedu Pirátů Ivana Bartoše nepřijatelný: „Já, jako rodič, si nepřeji, aby tady byl zákon, který mé 12leté Amálce zakáže mít ve škole zapnutý mobil. Nějaký zákaz přece nic neřeší,“ zlobí se.
Spíš je naučme technologie používat
Ivan Bartoš: Když těsná většina válcuje těsnou menšinu, není to demokracie
Už od návratu demokracie v roce 1989 u nás platí pětiprocentní strop získaných hlasů pro vstup politické strany do Sněmovny. Ten přímo rozhoduje o bytí nebo nebytí ve velké politice. Letos se kolem této hranice pohybuje hned několik stran. Nastal čas snížit tento práh na čtyři nebo dokonce tři procenta, jak je tomu i v řadě vyspělých zemí?
Přece prý chceme, aby všichni měli svobodu výběru studia. „Pořád tady něco institucionalizujeme. Vymýšlíme další zákony, bumážky, úřady... I já jsem ve svých 38letech zvyklý mít ten telefon pořád v ruce. A teď to na školách zakážeme? Spíš naučme děti ve škole nové technologie používat, ne abychom je zakazovali,“ tvrdí Bartoš.
Sám prý dítěti o přestávce, v době, kdy se třeba zapomenou klíče, zavolá a možnost nouzového kontaktu by mu chyběla. Vždyť žijeme v 21. století… Stejně tak předseda Pirátů odmítá argument nějaké sociální segregace. „Vždyť ve škole se taková segregace děla vždy. Když měl někdo větší svačinu, nebo chodil líp nebo hůř oblíkaný.“
Ve školních třídách by to předseda Pirátů řešil obyčejnou domluvou, a to na základě pravidel slušného chování. „Když na začátku hodiny učitel prohlásí, že trvá na vypnutých mobilech, tak to většina udělá. Ten, kdo ne, má průšvih a hrozí mu nějaké kázeňské opatření ze strany školy. Je i na rodičích, kteří, pokud nechtějí, aby bylo jejich dítě na mobilu, tak mu ho přece nedají... Teď najednou tvrdit, že má být telefon celý den zamčený někde ve skříňce? To je prostě nesmysl.“
Lidé dnes na sociálních sítích žijí a zakazovat mobily je podle Bartoše nesmysl. „Je to jak z nějakého komediálního filmu, kdy rodič křičí na učitele, že jeho syn tedy bude mít ten mobil zapnutý i ve škole... Vždyť když vám doma večer dělá soused humbuk, tak taky hned nevoláte policajty, ale zajdete za ním a pokusíte se ho uklidnit. A když už by ten mobil byl ve výuce tak rušivý, tak mu ho kantor prostě zabaví, jak před lety mně knihu. A vrátí mu to na konci hodiny.“
„Ivan Bartoš je typický Pirát,“ kontruje Gazdík. „Myslí to dobře teoreticky, ale v praxi to tak prostě není. Já si jako učitel opravdu nepřeji, abych každou hodinu ztrácel čas debatou kolem mobilů ve třídě. A pokud takto drahou věc zabavíte, je to dnes docela problém,“ dodává Gazdík.
Související
-
Škola je jen odrazový můstek. Důležité jsou aktivity mimo ni, myslí si Středoškolák roku
Vyhrál soutěže Středoškolák roku a Hledá se LeaDr. Student Matěj Prokop je hostem Interview Plus.
-
Smíchovská střední průmyslová škola otevřela laboratoř virtuální reality
Představíme školu, kde studenti vymýšlejí počítačové hry. Účí se v ní třeba kybernetickou bezpečnost a navštěvovat mohou i technické lyceum. Moderuje David Slížek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.