Výzkumy vznikly proto, aby mělo lidské plémě nástroje na zpětné ovlivnění reality, míní ředitel Medianu Čech

10. únor 2022

„Vždy, když děláme výzkum volebního chování, volebních preferencí, tak se ozve ,potrefená husa‘. Najde se někdo, komu to nevyhovuje a bývá to různě zpochybňováno. Na druhou stranu – když vám tři měsíce za sebou začne nějaká strana klesat, nebo stoupat, tak občas padají hlavy na sekretariátech jejich představitelů,“ popisuje zakladatel, majitel a ředitel výzkumné agentury Median Přemysl Čech.

Jako příklad pak dává růst preferencí Pirátů z ledna a února letošního roku, kdy až do května převládal pocit, že volby vyhrají a Ivan Bartoš bude premiérem. „A to bylo na základě našich jakoby divných průzkumů,“ říká.

Věda oboru vznikla proto, aby mělo lidské plémě nástroje na to, jak zpětně ovlivňovat realitu.
Přemysl Čech

„Ale já spíš patřím k lidem, kteří vždy tak trošku vztyčují ukazováček a varují před přeceňováním výzkumů.

Ano, žijeme v takzvané objektivní realitě. A všechny tyto sociologické výzkumy veřejného mínění nejsou měřením, kdy si vezmu teploměr, desetkrát ho přiložím a udělám průměr. My děláme určité odhady, jak to i s nějakou pravděpodobností asi je. Pokud pravděpodobnost není dost vysoká, tak neděláme prognózy typu, že zítra bude sněžit – a pak téměř nikdy nesněží.“

Čtěte také

„Náš obor je postaven na matematických zákonitostech starých dejme tomu 200, 300 let. Jsou to v podstatě zákony velkých čísel.

Když udělám náhodný výběr z určité skupiny, tak nemusím zjišťovat názor všech 10 milionů lidí, ale stačí mi třeba 1,5 tisíce respondentů. A s pravděpodobností řekněme dvou tří procent pak odhadnu, jak to v danou chvíli vychází,“ vysvětluje Čech.

Základy položili ve Spojených státech, kde se dlouho vedla diskuse, jak určit, kdo vyhraje prezidentské volby bez toho, aby museli objíždět celou zemi a ptát se každého Američana.

„Zhruba před sto lety položil Gallupův institut první takový projekt a prakticky prokázal, že když se výzkum udělá solidně, a drží se premisa náhodného výběru, tak s vysokou pravděpodobností dokáže odhadnout, co se asi stane. Svým způsobem to přineslo novou barvu do našeho oboru – a nic lepšího dodnes neexistuje.“

Sekli jsme se o půl procenta

Přemysl Čech vzpomíná na výzvu, kterou pro něj byla zakázka na takzvaný exit poll, což je průzkum veřejného mínění, kdy jsou během voleb dotazováni voliči vycházející z volebních místností.

„Je to to nejstrašnější, co může výzkumníka potkat,“ popisuje okamžiky, které zažil se slovenskou RTV. „My jsme se dotazovali lidí během voleb a někdy v 18. hodin jsem pak musel říct, jak to dopadne.“

Čtěte také

Podobnou zakázku totiž Median dělal poprvé. „Dopadlo to tak, že jsme v kontraktu měli nějakých 12 tisíc rozhovorů, my jsme jich za jeden den udělali 25 tisíc. U vítěze jsme se sekli o půl procenta.“

Ovlivňuje zkoumání světa nakonec i tu samotnou zkoumanou realitu? „Určitě,“ odpovídá Čech. „Myslím si, že věda toho oboru vznikla z toho důvodu, aby lidské plémě mělo nástroje, jak realitu zpětně ovlivňovat.“

A pokračuje: „To vlastně ani není otázka, to je skutečnost. Zveřejněním výsledků dochází k nějakému posunu ve vědomí společnosti. A máme to i naměřené, nevím to číslo přesně, ale řekněme, že 18 procent lidí přiznalo, že je to do určité míry ovlivňuje.

Osobně si myslím, že základní důvod, proč se výzkumy dělají, je přinést pokud možno co nejpravdivější poznání a to využít k podnícení společenských diskusi. Cílem není ovlivňovat, ale mít racionální důvody, k tomu, aby mohly být iracionální diskuse zakotveny.“

Čtěte také

„Žádná z agentur, která je trošku solidnější, si nemůže dovolit, aby zkreslovala výsledky. To by byla velmi krátkozraká strategie.“ 

My už pro politické strany nepracujeme dlouhodobě. Česká televize nám to kdysi dávno dala do podmínek, že nesmíme pracovat pro komerční účely. Takže například volební prognózy pro parlamentní volby, nebo na politické strany – a teď přibyl ještě druhý projekt na prezidenty –, financujeme sami. A pak je jen zveřejňujeme,“ uzavírá zakladatel, majitel a ředitel výzkumné agentury Median s.r.o. Přemysl Čech.

Celé Hovory Vlastimila Ježka najdete v audiozáznamu. Dozvíte se, co měří Mediaprojekt či Radioprojekt.

autoři: Vlastimil Ježek , lup
Spustit audio

Související