Větrná turbína, která se učí
Obnovitelný zdroj energie skrytý v síle větru má i své výrazné nevýhody. Kromě nízké proudové hustoty produkované energie je hlavním zádrhelem nepravidelnost elektrického příkonu. Větrná turbína by ale měla fungovat dobře při slabém vánku i při maximální možné rychlosti větru.
Při provozu větrných turbín je nutné ukládat špičky energetického příkonu do akumulátorů. Dalším problémem je využití maximálního potenciálu větrné energie v celém rozsahu rychlostí větru. Běžné větrné turbíny jsou optimalizovány pro určitou střední rychlost větru. Pokud se ale aktuální rychlost větru výrazně liší, musejí se natáčet lopatky turbíny nebo měnit elektromagnetický točivý moment generátoru. Při vyšších rychlostech větru navíc hrozí poškození turbíny. Přesné a včasné reakce turbíny podmiňuje výpočetně velmi složitý model jejího chování.
Chytrá větrná elektrárna
Čínští vědci zjistili, že v celkovém výsledku je jednodušší vybavit větrné elektrárny jako celek jakousi umělou inteligencí. S ní turbíny získávají schopnost učit se ze všech předchozích “zkušeností”, tedy z mnoha konkrétních průběhů regulace výkonu. V rámci tohoto biologického modelu zapojil počítač elektrárny do procesu řízení také svoji dlouhodobou vnitřní paměť. Při simulacích postupně se učícího systému odborníci zjistili, že na začátku výsledky nejsou příliš dobré. S postupem času se ale efektivita turbín rychle zlepšovala, protože řízení takové chytré větrné elektrárny se velice rychle učí.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.