Veronika Lefrancois: Italové se loučí se svou ikonickou leteckou společností

30. srpen 2021

Pokud jste si náhodou rezervovali let se společností Alitalia po 15. říjnu, zřejmě víte, že jejich letadla v té době už nevzlétnou. Cestujícím bude let buďto zpětně proplacen, anebo jim budou nabídnuty náhradní letenky se zbrusu novou společností ITA. Italia Trasporto Aereo, zkráceně ITA, se zrodila z popela Alitalia, aerolinek, na které kdysi bývaly hrdé generace Italů. A které se řadívaly mezi nejvýznamnější letecké společnosti v Evropě.

Vzestup a pád ikonické firmy Alitalia přirovnávají mnozí k ekonomickému rozmachu a následnému úpadku samotné Itálie.

Čtěte také

Během prvních desítek let od svého vzniku po druhé světové válce prošla Alitalia závratným růstem. V 60. letech byla jedinou evropskou společností, která využívala proudových letounů. Patřila také k nejelegantnějším – jejich uniformy navrhovali přední módní návrháři jako například Giorgio Armani.

Nicméně časy se změnily a státem vlastněná společnost ztratila na své konkurenceschopnosti a poslední dvě desítky let nahromadila ztráty ve výši 11,5 miliardy eur.

Frustrace zaměstnanců

Jak se Alitalia rok od roku hroutila, její místo na italských letištích zabraly postupně nízkonákladové společnosti typu Ryanair nebo Easyjet, se kterými nestačila soutěžit.

Čtěte také

A ačkoliv do ní stát investoval další a další miliony, firma se zmítala v nekončících finančních problémech. Její situace byla dramatická už před zdravotní krizí a koronavirová pandemie a s ní spojené omezení leteckého provozu zasadily Alitalii ránu z milosti.

Důsledky této krize však pro italskou aeronautiku nebyly zcela negativní. Díky pandemii Evropská unie trochu přimhouřila oči nad státními dotacemi a povolila svá přísná pravidla na ochranu volné hospodářské soutěže.

Zrodila se ITA. Evropská komise si vyžádala, aby se nová společnost zcela jasně odtrhla od Alitalia a vyhnula se jakékoliv formální spojitosti s ní. ITA nebude zodpovědná za osudy zaměstnanců zbankrotované Alitalia. V posledních měsících se jejich platy postupně snižovaly a navíc nebyly vypláceny pravidelně.

Čtěte také

Momentálně se očekává masové propouštění, protože z téměř 11 tisíců zaměstnanců firmy Alitalia si jich nová společnost ponechá jen necelé 3000. Výrazně se sníží i počet letadel: namísto stovky přístrojů, se kterou operovala Alitalia, jich ITA bude vlastnit jenom padesát.

Frustrace zaměstnanců je velká. Začátkem srpna proběhla první stávka proti společnosti ITA a na 24. září oznámily odbory další jednodenní zastavení provozu.

Nevím to jistě, ale mám za to, že se jedná o světový rekord. Ačkoliv jsou stávky v Itálii vcelku na denním pořádku, zastavit provoz dvakrát ve firmě, která ještě nevznikla, to je trochu silná káva i na italské poměry.

Tato situace zatím nevěští novým aerolinkám příliš zářivou budoucnost.

Autorka je publicistka

autor: Veronika Lefrancois
Spustit audio