Veřejnoprávní média by měla zůstat relevantním zdrojem informací v rozbouřeném moři, říká generální ředitel Rádia Brémy
Český rozhlas zveřejňuje hodnocení toho, jak naplňuje svou veřejnoprávní službu. Podle zprávy Evropské vysílací unie EBU bere hodnoty média veřejné služby velmi vážně, stejně jako své poslání: tedy informovat, vzdělávat a bavit. V rámci analýzy navštívili Český rozhlas zahraniční experti a studovali, jak zevnitř funguje, a také to, co posluchačům nabízí. Jedním z hodnotitelů byl také šéf veřejnoprávního Rádia Brémy a někdejší zpravodaj v Československu Jan Metzger.
Vy jste byl jedním z funkcionářů a pozorovatelů, kteří měli příležitost poznat Český rozhlas, jak se říká zevnitř. Jak ho vnímáte jako mediální společnost?
Byl jsem ohromený, když jsem viděl, jak moc je Český rozhlas součástí české společnosti, její historie a tradic. Je to historické médium v tom nejlepším slova smyslu. Médium, které každý zná, a kterému lidé hluboce důvěřují.
V Českém rozhlase jsem se setkal s velmi motivovanými a profesionálními zaměstnanci. Viděl jsem tam taky ty nejnovější technologie. Vnímám Český rozhlas jako silného a velmi dobře rozvinutého vysílatele veřejné služby.
Josef Šlerka: Je dobře, že se Český rozhlas otevřel analýze zvnějšku
Český rozhlas prošel mezinárodní analýzou expertů. Plní svou veřejnoprávní roli? Kde je další potenciál růstu? A má mít vlastní zpravodajství na webu?
Myslíte si tedy, že Český rozhlas plní svou roli média veřejné služby?
Myslím si, že ano. Z dlouhodobého hlediska vás ale pochopitelně musí soudit vaši posluchači. Viděl jsem, že poskytujete komplexní zpravodajství a informace ze společenského dění. Vnímám Český rozhlas jako takové tržiště informací a komunikace pro celou českou společnost. Přesně takovou roli by veřejnoprávní média měla plnit a myslím, že Český rozhlas v tom odvádí dobrou práci.
Jak byste srovnal Český rozhlas s ostatními mediálními domy v západní Evropě, třeba ve Francii nebo ve Velké Británii?
Všichni se musíme vyrovnávat se stejnými výzvami. Žijeme v prostředí, ve kterém se velmi rychle mění způsob, jakým média využíváme. To je samozřejmě spojené se stále sílící roli internetu. Stále se musíme ptát, kde jsou naši posluchači, jak využívají média a jak můžeme sledovat jejich odlišné návyky. Musíme se neustále snažit být tam, kde jsou i naši posluchači.
Ty změny jsou velmi rychlé a je složité je promítnout do fungování mediálních domů. Stejně tak jako ostatní evropské mediální domy, i vy sdílíte tento problém a snažíte se držet krok se změnami. Nikdo z nás nemá jiné řešení. Když se snažit nebudeme, všichni skončíme v muzejních expozicích.
Který z projektů a obsahů Českého rozhlasu vás při návštěvě nejvíc zaujal?
Tohle je osobní otázka a bude tedy taková i moje odpověď. Líbilo se mi, jak pracujete s iRozhlasem. Je to přehled zpráv a současného dění. Na tento web se dostanete velmi rychle a je uživatelsky příjemný. Byl jsem taky ohromený Radiem Wave. Myslím, že to je úžasný první krok, jak zaujmout mladší posluchače. Je tam ještě spoustu práce – proč například není možné ho poslouchat na FM, bylo by možné investovat víc do digitálního vysílání? I tak je to ale moderní a zajímavý projekt. Tím, že jsem spíš konzervativní rozhlasový posluchač, tak se mi líbil i Český rozhlas Plus. Stanice mluveného slova může být v dnešní době rozdílová.
Český rozhlas je respektovanou značkou. Má ale zároveň potenciál stát se oblíbenou, řekněme skutečně milovanou stanicí? Protože být respektovaný a oblíbený není to stejné.
S tím určitě souhlasím. Český rozhlas je velmi silnou značkou. Ve srovnání s jinými veřejnoprávními vysílateli má ale podstatně víc než jen respekt. Souhlasím ale s tím, že existuje cesta, kterou je potřeba jít, aby vás posluchači měli rádi.
Klíčem je, aby každá stanice a platforma měla jasný obsah i cílovou skupinu posluchačů, tak abyste si s nimi dokázali vytvořit pevné vztahy. Musíte taky věnovat víc času dialogu a rozhovorům, abyste byli lidem blíže. Představte si, že jste v jejich obývacích pokojích, v autech, kuchyních a dokonce i v jejich ložnicích. Měli byste se tak proto chovat. Měli byste být blízko, být přáteli a dát dostatečně najevo, že jste rádio pro lidi.
Řekl byste, že dnes žijeme v rozdělené společnosti? Jakou roli by podle vás měla hrát veřejnoprávní média v takových dobách?
Nemyslím si, že by současná společnost byla více rozdělaná než v minulosti. To štěpení je ale viditelnější než dříve. To samozřejmě souvisí s jinými informačními kanály. Internet všechno hodně změnil. Komunikujeme úplně odlišným způsobem než v dobách výhradně tištěných médií a vysílatelů. Kontroverze a štěpící témata jsou dnes viditelnější.
Právě v této době je tu prostor pro veřejnoprávní média, která by měla poskytovat fakta, informace v souvislostech a měla by taky být prostorem k výměně názorů. Veřejnoprávní média by měla být důvěryhodná a měla by zůstat relevantním zdrojem informací v rozbouřeném a šíleném moři. Je to velká příležitost pro veřejnoprávní média nejen v České republice ale taky v Německu. Musíme jen naši práci dělat dobře.
Více informací i analýzu ke stažení najdete ZDE >>
Související
-
Hodnotitelé EBU ocenili silnou tradici Českého rozhlasu i kreativitu a rozmanitost, říká Zavoral
Český rozhlas podstoupil mezinárodní analýzu Evropské vysílací unie Peer-to-Peer Review zaměřenou na zkoumání hodnoty média veřejné služby.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka