V přípravě na liberalizaci železnice máme rezervy, říká nový předseda dozorčí rady Českých drah Moos

Osobní vlak, České dráhy.
Osobní vlak, České dráhy.

České dráhy se proměňují. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) v červenci kritizoval vedení státního dopravce za pomalou liberalizaci veřejné dopravy a odvolal pět členů dozorčí rady. Jejím předsedou se následně stal někdejší ministr dopravy Petr Moos.

V automatizaci na železnici máme proti Evropě významný náskok, potvrzuje expert

Železnice

Jakou roli hrála a bude hrát automatizace na železnici? Hostem Magazínu Leonardo byl průkopník oboru Ivo Myslivec ze společnosti AŽD a spoluautor technologického řešení AVV, tedy Automatického vedení vlaku.

Také podle Petra Moose byly kroky, které dřív podnikalo vedení Českých drah, nedostatečné a v přípravě na liberalizaci železničního trhu vidí rezervy. Společnost by prý měla přijít s lepší strategií pro vyjednávání s kraji, a to včetně nabídek pro dálkové a mezinárodní tratě.

„Musíme se připravit i po stránce technologií. Na hlavních koridorech se už nejen v zahraničí objevují moderní prvky řízení železniční dopravy systému (ERTMS). Je potřeba, aby i naše vozy byly vybaveny jednotkami ETCS (European Train Control System). Jen tak mohou naše soupravy bezpečně jezdit i po koridorech v Německu a Rakousku,“ přibližuje Moos s tím, že konkurence má v tomto směru náskok.

Vypustí si dráhy rybník?

Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun ale pro personální změny v managementu důvody nevidí. Tvrzení o nedostatečné přípravě na liberalizaci považuje za nesmysl.

Akcionář a dozorčí rada se musí starat, aby podnik co nejlépe fungoval. Nemůžou mu říkat ‚vypouštějte si rybník‘. Panu ministrovi jsem řekl, že podnik pro srovnání s konkurenčním prostředím udělal dost,“ řekl Vokoun pro server E15.

Exministr dopravy Petr Moos (na snímku z 24. srpna 2017)

Moos ovšem trvá na tom, že po technologické stránce existují rezervy. „Není snahou ministerstva liberalizaci urychlit. Nám jde o to, abychom byly na tyto kroky, které budou v Evropě samozřejmostí, jako firma připraveni,“ zdůrazňuje.

„Strategie pro jednání s kraji musí být razantnější, ale také s atraktivnější nabídkou pro kraje i stát. Protože ten se musí chovat jako řádný hospodář, a pokud by konkurence nabídla efektivnější služby, byl by to pro České dráhy problém,“ dodává Moos.

Na rozdíl od místopředsedy drážních odborů chápe důvody pro změny v dozorčí radě. Její předchozí předseda Milan Feranec (ANO) totiž zároveň byl i v dozorčí radě Správy železniční dopravní cesty a podle Moose tedy ve střetu zájmů.

„Místa v dozorčí radě byla obsazena politiky, a ne techniky nebo ekonomy. Dráha se mění. Z té klasické s výpravčími v každé stanici, v dráhu digitalizovanou s evropskými standardy. A do toho musí mít vrcholové vedení vhled,“ uzavírá Moos.

Spustit audio

Související