Dopravní expert Emanuel Šíp: Stát by neměl podnikat na železnici. Českým drahám by pomohla privatizace

12. prosinec 2016

Zatímco v některých asijských zemích nebo v západní Evropě jezdí cestující vlaky rychlostí přesahující 300 kilometrů za hodinu už celá desetiletí, v Česku to zní stále jako sci-fi. Podle Emanuela Šípa, předsedy dopravní sekce Hospodářské komory, to je kvůli nákladnosti i „hašteřivé české povaze“.

„Neustále se o tom diskutuje. První představy byly v 80. letech, pak se v roce 1995 připravily první podklady, pak to zase usnulo… Není to priorita, zejména v politické sféře,“ říká Šíp.

Premiér Bohuslav Sobotka řekl před pár měsíci, že první úsek pro vysokorychlostní železnici z Prahy do Litoměřic, tedy na trati do Drážďan, by se mohl ideálně začít stavět v roce 2025. Šíp doufá, že se to povede, protože podobné představy už tu byly několikrát. Podle jeho názoru je třeba, aby projekt dostal vysokou prioritu.

Zadlužené České dráhy

Emanuel Šíp si myslí, že současné i předchozí vedení Českých drah silně rozvinulo to, co rozvinout mohlo. Žaludovo vedení se vrhlo do obnovy vozidlového parku, ale výsledkem je více než pětatřicetimiliardové zadlužení.

České dráhy jsou podnik, který se snaží. Vedení dělá, co může, a to je potřeba ocenit. Na druhé straně - musím to říct - stát nemá podnikat v takové věci, jako je železnice.

Emanuel Šíp

Pomohla by Českým drahám privatizace? „Bylo by potřeba se na to důkladně připravit, to znamená očistit podnikání Českých drah, oddělit Cargo od osobní dopravy, pravděpodobně i oddělit rychlíkovou a regionální dopravu, a hledat pro to partnery. – To, co jsme připravovali v 90. letech a bylo zvládnutelné za 2, 3 roky, by dnes trvalo nejméně 10 let. Nicméně znovu tvrdím, že jiné řešení nevidím.“

Kdyby České dráhy zanikly, nesnížil by se počet provozovaných tratí? Vybírají si soukromí dopravci jen ty lukrativní? A jak dobře se v Česku staví železniční tratě? Poslechněte si celé Interview Plus s Emanuelem Šípem >>

autoři: bum , jpr
Spustit audio