Toyen o sobě sama tvořila mýty. Musela jsem po jejím příběhu pátrat, říká autorka oceňované knihy Sedláčková
Krátce před sametovou revolucí prý ztratila naději, že chceme žít ve svobodě, a emigrovala do Francie. Přes střih filmu se dostala k režii. Dnes už střihačka a režisérka působí také jako spisovatelka. Její poslední kniha vypráví o umělkyni Toyen. „Toyen byla vždycky známá jako malířka, ale o jejím životě se stále opakovalo, že se nedá nic zjistit, že je tajemná, že za sebou nezanechala žádné stopy,“ popisuje autorka díla Andrea Sedláčková.
„V jistých kruzích se objevilo přivlastňování si ideje, že byla transgender, že je queer ikona. Myslím, že to není založené na faktech nebo důkazech, ale spíš na přání těch lidí,“ říká spisovatelka a dodává, že osobnost Toyen obecně provází mnoho mýtů a tajemna. Sedláčková ve své knize některé z těchto mýtů vyvrací.
„Toyen mýty sama tvořila. Tvořila mýtus, že je dítě bez rodiny. Já jsem dokázala, že rodinu měla a že se s ní stýkala. Říkala, že byla žena bez lásky. Já jsem dokázala, že to byla žena, která měla několik velkých životních vztahů,“ popisuje spisovatelka a režisérka.
Kvůli přípravě knihy pracovala na rozsáhlé rešerši. Učila se hledat v archivech, rozesílala e-maily potomkům přátel Toyen, aby se dozvěděla co nejvíce informací prostřednictvím vzpomínek, deníků, archivů a fotek.
Čtěte také
„Nikdy nevíte, kde je něco ukrytého, takže musíte pátrat. Já bych řekla, že takových 90 procent mých rešerší k ničemu nedospělo, zjistila jsem, že tam vůbec nic není. Ale těch 10 procent, dejme tomu, vydalo tu knížku,“ vypráví Sedláčková.
Přiznává, že Toyen své tajemno zřejmě záměrně dotvářela i tím, že nosila mužské oblečení, mluvila o sobě v mužském rodě a vymyslela si svůj bezpohlavní pseudonym. Spisovatelka nabízí několik možných variant příběhu, jak pseudonym vznikl. „Ona sama měla nejraději verzi, že to vzniklo z francouzského slova ‚citoyen‘, což znamená občan,“ říká.
Francouzská témata
Režisérka a spisovatelka už nějakou dobu cestuje mezi Paříží a Prahou. Atmosféra ve francouzské společnosti byla podle ní napjatá kvůli předčasným volbám, které prezident Macron vyhlásil.
„Francouzi daleko více než před tím pochopili, že by se věci mohly změnit, protože by mohla vyhrát volby ultrapravicová strana Marine Le Penové. Protože to už ukázaly evropské volby a ta strana při každých volbách získává další procenta navíc,“ říká. To se ostatně promítlo i do volební účasti, k urně přišlo 67 procent voličů oproti 46 v předchozích parlamentních volbách.
Čtěte také
Sedláčková vysvětluje, že ve Francii v současnosti nejvíce štěpí společnost téma ekonomiky. „V Česku to vypadá, že hlavním tématem ve Francii je migrace, což vůbec není pravda. Je to skutečně ekonomika – jak budeme, nebo nebudeme platit daně, abychom si za peníze, co vyděláme, mohli koupit jídlo. To je pro Francouze nejdůležitější,“ popisuje.
Ve Francii jsou podle ní lidé, kteří jsou imigraci otevření, protože vědí, že by bez ní francouzská ekonomika vůbec nemohla fungovat. Zároveň tam ale jsou i tací, kteří se domnívají, že migranti stojí francouzskou ekonomiku peníze.
Ekonomika se ovšem promítá i do současných letních olympijských her. Režisérka vypráví, že počáteční nadšení z toho, že Paříž bude hry hostit, se začalo rozplývat, když se olympiáda přiblížila.
„Lidé si říkali ‚Jak to bude Francie schopná zorganizovat?‘, protože už jen když v Paříži sednete do metra, tak opravdu nevíte, jestli dojedete včas tam, kam máte dojet. Protože to metro vždycky zhasne,“ říká s tím, že metro bylo jedním z velkých problémů, stejně jako například otázka, zda se bude dát plavat v Seině.
V čem se liší česká kinematografie od té francouzské? Proč je klíčová role filmového střihače? Poslechněte si celý pořad Osobnost Plus, který se natáčel na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.
Související
-
Necítím se spisovatelkou. Připadám si v tomto žánru na návštěvě, tvrdí režisérka Andrea Sedláčková
Je autorkou výpravné knihy o malířce Toyen. „Nejdřív jsem o ní natočila film a pak mi bylo líto, že spousta rozhovorů zůstala v mém počítači,“ popisuje nápad na monografii.
-
Tereza Zavadilová: Macronovo vítězství poněkud kazí nonšalantní francouzská ekonomika
Francouzský prezident Emmanuel Macron s rozehrál nečekanými předčasnými volbami odvážnou strategickou hru, a ta mu vyšla.
-
Obraz Toyen Tajemství míst se vydražil za téměř 50 milionů korun. Soupeřilo o něj několik dražitelů
Temný surrealistický obraz Tajemství míst, jemuž dominuje motiv srdce unášeného dravcem, byl nejdražší položkou aukce v Obecním domě v Praze. Vyvolávací cena byla 33 milionů korun.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.