Tereza Zavadilová: Luxus rozjel jízdu z kopce

2. listopad 2023

Odnepaměti se ví, že bohyně Fortuna je vrtkavá a že v nejlepším se má člověk připravit na nejhorší, protože kolo štěstí se otočí. Takový Bernard Arnault by nyní mohl vyprávět. Úspěšný Francouz, vlastník konglomerátu LVHM, kam patří přes 70 luxusních značek včetně Louise Vuittona či šampaňského Moet.

Jeho impérium vzniklo tak, že od 80. let chytře skupoval výrobce luxusního zboží vlastněné evropskými rodinami, až vybudoval nejcennější firmu v celé Evropě. Letos v dubnu sesadil amerického výstředníka Elona Muska z trůnu nejbohatšího člověka světa. A v tom okamžiku se mu kolo štěstí otočilo dolů. Celý trh luxusního zboží začal klesat a Arnault osobně začal být nádavkem vyšetřován z praní špinavých peněz.

Čtěte také

Trh luxusních značek donedávna tančil na vrcholu úspěchu a bohatství. To nastalo už v pandemii, kdy lidé nudící se doma u počítačů nakupovali známé značky. Tržby i akcie výrobců drahých kabelek, hodinek, vín a spol. rostly o desítky procent. To se nezměnilo ani po ruské invazi na Ukrajinu – právě luxusní zboží se ukázalo jako nejodolnější proti inflaci či tehdejším logistickým problémům. Trh luxusu za poslední tři roky výrazně narostl. Jízda skončila letos v polovině roku. 

Analytici si lámou hlavu, co se stalo, že lidé přestali kupovat drahé věci. Potenciálních příčin je více: Nenakupuje Čína. Ekonomika se zdaleka nerozjela, jak se čekalo, v Číně zuří nemovitostní krize a Číňané v porovnání s předcovidovým obdobím mnohem méně cestují někam za nákupy.

Všichni spoléhají na Indii

Čtěte také

Pak je to dopad inflace. Ono to jen tak vypadá, že luxusní zboží kupují ti, co nemají hluboko do kapsy a nějaká inflace je nerozhází. Jenže to tak úplně není. Luxusní zboží, ať už je to kabelka, auto, alkohol, drahé tenisky či špičkové spotřebiče v kuchyni, psychologicky z velké části slouží jako statusový symbol.

Jistě, bohatí lidé si kupují drahé značky kvůli kvalitě či řemeslnému zpracování. Ale mezi zákazníky luxusu patří i lidé, kteří jako bohatí vypadat spíše chtějí. Koupí luxusního zboží si kupují vyšší sociální status. 

Že luxusní značky zdaleka nejsou jen doménou boháčů, ukazují i tvrdá data. Podle analýzy Global Data je 27 procent Američanů s ročním příjmem do 50 tisíc dolarů – tedy na tamní poměry spíše chudších – pravidelnými zákazníky prodejců luxusního zboží. Tato spotřebitelská skupina je paradoxně skoro stejně velká jako lidé s trojnásobnými příjmy.

Čtěte také

Chudší zákazníci nyní kvůli dlouhé inflaci na rozhazování nemají. Ale mohou si kupovat luxusní zboží z druhé ruky. Fenomén posledních let, cirkulární ekonomika, přinesla rozmach second handů s drahým zbožím, mnoho prodejců rozjelo online byznys. Takový trh byl dříve jen marginální a nyní výrobcům luxusu v prodejích nového zboží trochu hází klacky pod nohy. 

Naděje producentů drahého zboží se proto upínají k Indii – nutno poznamenat, že nejsou sami, protože na Indii coby náhradu za Čínu či Rusko spoléhají snad všichni velcí podnikatelé a investoři. 

V Indii v posledním roce překotně otevírají pobočky privátní banky, luxusní obchodní domy i michelinské restaurace. Podle Bloombergu se hodinky značky Rolex v obchodě Emporio Mall v Dillí ihned vyprodaly a na nové modely se čeká i rok a půl. Prodeje luxusních aut rostou o třetinu ročně. Příliv investic do Indie především do technologického sektoru vytváří vrstvu nových bohatých podnikatelů, ochotných kupovat známky luxusu.

Tereza Zavadilová

Jenže zatím je to spíše výhled, než hotový zlatý důl. Jen osm procent obyvatel země s miliardou a půl lidí má osobní auto. Necelých 50 milionů Indů má na svědomí polovinu obratu všech e-shopů v zemi. Většina lidí žije stále v chudobě. 

Takže to spíše vypadá, že sektor nejdražšího zboží se zařadí vedle jiných odvětví do čekárny na to, až se ekonomická situace ve světě zlepší. Až skončí drahota, nejistota a války, a lidé budou mít chuť zase utrácet. Třeba za luxusní věci.

Autorka řídí byznysový web Newstream.cz

Spustit audio