Sportovci a šprti

30. leden 2009

Sportovní aktivity dětí ve školním věku mohou být podle nové studie přínosné i pro jejich akademickou úspěšnost.

Častá představa - a to nejen dětí školního věku - je, že třídní sportovci se učí hůř než šprti, kteří zase bývají nemožní v hodinách tělocviku. Nová studie odborníků z několika amerických výzkumných institucí včetně Harvard Medical School ovšem dokazuje, že to tak docela neplatí. Vědci hodnotili vztah mezi fyzickou zdatností dětí a jejich akademickými úspěchy u amerických čtvrťáků až osmáků.

Informace o výkonech dětí v matematice a angličtině získali z výsledků testů MCAS (Massachusetts Comprehensive Assessment System). Jejich fyzickou zdatnost hodnotili na základě řady testů, které jsou součástí výuky tělocviku. Statistická analýza dat nakonec ukázala, že děti, které jsou fyzicky fit, dosahují v matematice a angličtině lepších výsledků, než jejich méně zdatní spolužáci. Tento trend se přitom projevoval nezávisle na pohlaví, rasové příslušnosti, věku a socioekonomických faktorech.

Výsledky studie zveřejnil časopis Journal of School Health.

autor: Martina Otčenášková
Spustit audio