Skloubit rodičovství a partnerství lze, musíme se to ale učit. Pomáhá sdílet s partnerem emoce, radí terapeut Vojtko
Narození dítěte je zásadní změna, která promění naše životy na úrovni osobní, ale i partnerské. Jak skloubit partnerství a rodičovství, popisuje host Leonarda Plus párový terapeut Jan Vojtko.
„Rodičovství nám často dává falešný argument, že teď vztah nemusíme řešit, protože přece máme to dítě,“ uvádí psycholog.
Čtěte také
Tedy to, že je někdo ve vztahu frustrovaný, nemá uspokojené nějaké potřeba nebo ho i něco štve, jako by nemělo místo pro každodenní starosti spojené s rodičovstvím.
„Tyto rodičovské starosti jsou nepochybně vážné, ale věci vztahové do toho také patří, a stává se velmi často, že partneři se občas pokusí jakoby na nás zaťukat, někdy úspěšně, někdy neúspěšně,“ dodává Vojtko.
Velkým evergreenem, se kterým partneři přicházejí do poraden je, poněkud paradoxně, problém samoty. „Tedy že my máme sice rodinu, ale já se cítím sama či sám.“
Pocit křivdy
Velmi často se také objevuje pocit křivdy nebo toho, že byl nějak podveden. „Erik Erikson definoval jednotlivé fáze dítěte a přišel také s poznatkem, že narození dítěte způsobí, že se v naší dospělé osobnostní struktuře může objevit tzv. regrese, tedy že vstupujeme do infantilní fáze.“
Čtěte také
„Pocit, že nás ten druhý partner zradil, je způsobený tím, že najednou je tu někdo třetí. Už to není jen o mně a pozornost se upírá na dítě. A regrese zde znamená, že začnu fungovat v dětské rovině, začnu se chovat jako vzteklé nebo impulsivní dítě a přitom jsem partner a mám se starat o dítě i toho druhého partnera.“
Často se pak stává, že prožíváme pocity, o kterých nevíme, odkud jsou, a nevíme, proč se na partnera či partnerku zlobíme. „Proč mám pocit zrady, proč v hádce začnu křičet, že ten druhý na mě nemyslí? Tyto myšlenky často máme a jsou způsobeny výše zmíněnými nevědomými procesy.“
Komunikace na prvním místě
To, že za svým partnerem přijdeme a budeme toto téma otvírat bez zostuzování, že tyto pocity máme, může velmi pomoci.
„A k tomu potřebuji toho partnera, protože zůstat na to sám může vyvolávat tzv. vyhýbavé chování, kdy si například pocity nelibosti či zrady budu kompenzovat větší aktivitou v práci, kde třeba uznání a pochvala přijde a je mi tam tak líp než doma.“
Čtěte také
Terapeut je přesvědčen, že se lze naučit skloubit rodičovství a partnerství, aby se vzájemně doplňovaly. „Ale není to jednoduché, potřebuji spoustu péče a prostoru, zvláště péče o sebe, tedy že si umím udělat nějakou sebereflexi, co péče o dítě ve mně vyvolává, co mi chybí, kde můžu uspokojit své potřeby.“
Důležitá je také práce s emocemi, tedy hledat, kde emoce vznikly a jestli dokážeme vědomě přijít na jejich spouštěč.
„S tím bych pak měl přijít za partnerem, i kdybych mu měl jen říct, že se necítím dobře, ale nevím proč. A to, že ten druhý i bez vysvětlení mé emoce ustojí, tak to je ta blízkost, to je to bezpečí a možnost – jak se říká – vylít si kyblík,“ zdůrazňuje nezbytnost komunikace a sdílení mezi partnery/rodiči Jan Vojtko.
Jak pečovat o partnerský vztah po narození dítěte a dál při jeho výchově? Poslechněte si celé Leonardo Plus. (repríza)
Související
-
Deprese a sebepoškozování dětí začalo za covidu a prohlubuje se dál
Psychiatři, psychologové a pracovníci specializovaných center upozorňují na nebezpečný nárůst depresí, sebepoškozování a sebevražedných myšlenek u dětí a mladistvých.
-
Sociolog Fučík: Model výhradní péče matek ustupuje ve prospěch většího důrazu na sdílené rodičovství
Česká společnost se nachází na pomyslném zlomu, kdy postupně přijímáme myšlenku rozvodu jako konce partnerského vztahu, nikoli rodiny.
-
Úskalí pozdního rodičovství? Nejhorší je nedostatek energie, varuje psycholog
Zatímco v roce 1985 se ženy stávaly matkami ve 24 letech, dnes je prvorodičkám třicet. Kdy je správný věk na to stát se rodičem? A jaká jsou úskalí pozdního rodičovství?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.