Sedával jsem na metrovém knoflíku od košile, vzpomíná na dětství se zbytky Stalinova pomníku režisér Radok

David Radok se dlouhodobě věnuje režii. Národní divadlo Brno právě uvádí jeho operu s názvem Monument, která vypráví příběh československého sochaře Otakara Švece. Podle jehož návrhu byl na pražské Letné vystavěn monumentální Stalinův pomník, přezdívaný „fronta na maso“.

Umocněná antická tragédie

Ještě před odhalením žulového monumentu spáchal Švec sebevraždu. Soudí se, že k ukončení života ho dohnala právě realizace sousoší, jehož záměrně předimenzovaný návrh předložil de facto z povinnosti. Je to taková umocněná antická tragédie, komentuje režisér.

David Radok, syn uznávaného režiséra Alfréda Radoka, si prý pomník pamatuje z dětství. Vzpomíná si i na to, jak se kolos po sedmi letech od dokončení v roce 1962 odstřeloval. „Pamatuju si, že jsem s kamarády seděl na Štvanici za zimním stadionem na kusech toho pomníku – třeba na metrovém knoflíku od košile.“

Něco bych spolknout nedokázal

Režiséra rozčílila kauza někdejší kandidátky na funkci ombudsmanky Heleny Válkové (ANO). Její jméno se objevilo v odborných článcích vedle jména prokurátora z politických procesů 50. let Josefa Urválka.

Stalinův pomník

„Je absurdní, aby právnička, která vystudovala v 60. nebo 70. letech, nevěděla, kdo je Urválek,“ říká a dodává, že on sám to věděl už když mu bylo 16.

Na české politické scéně se podle Radoka objevují znepokojující znaky. Doufá ale, že systém přežije pokusy o narušení demokracie. Jinak by se prý odstěhoval do jiné země. „Něco bych prostě nedokázal spolknout,“ dodává.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Davidem Radokem. Mluvili také o jeho otci Alfrédu Radokovi a o osudech jeho rodiny.

autoři: Barbora Tachecí , marz

Odebírat podcast

Související