Sdružení podalo stížnost na čínský e-shop Temu. Žádá Českou obchodní inspekci o rovné podmínky
Česká asociace pro elektronickou komerci (APEK) podala stížnost proti čínskému e-shopu Temu. Jejím předmětem má být třeba to, že e-shop nepočítá slevy podle evropských pravidel a nedostatečně informuje o možnosti reklamace nebo odstoupení od smlouvy.
E-shop Temu v posledních měsících investoval do reklamy na sociálních sítích – podle deníku The Wall Street Journal byl v loňském roce největším inzerentem na Facebooku a Instagramu.
Zájem o e-shop v tuzemsku roste, ale zároveň roste i počet otázek, týkajících se kvality produktů, spolehlivosti e-shopu nebo etiky jejich práce. Podle Petra Koubského z Deníku N jsou šance, že se stížnosti APEKu vyhoví, poměrně vysoké.
Čtěte také
„Na to, aby obchody dodržovaly některá jednoduchá, jasně stanovená pravidla, se u nás a všude jinde v EU klade veliký důraz. Myslím si, že v případě Temu nebude těžké prokázat, že skutečně ne jedno, ale řadu pravidel porušují,“ vysvětluje Koubský.
Na základě informací z Wall Street Journal je možné, že se Temu expanze na evropský a americký trh nemůže finančně vyplácet. Finance investované do marketingu pravděpodobně zásadně převyšují zisky.
„Hodně se mluvilo o TikToku a o tom, jak vysává osobní data, případně jak to může být nebezpečné. Já bych se ale daleko víc bál dát nějaká osobní data obchodu Temu, který je neprůhlednější podstatně víc než TikTok,“ říká Koubský.
Čtěte také
Mezi dalšími důvody, proč chtěl čínský e-shop vstoupit na evropský a americký trh může být třeba i konkurence a zneškodnění menších obchodů, vlastně jejich náhrada.
„Těžko to může zásadně ohrozit třeba Amazon, ale malé e-shopy na lokálních trzích, tedy ty, které jsou u nás sdruženy v APEKu, ty by to ohrozit mohlo. Ty ceny u Temu jsou opravdu často extrémně nízké, vysloveně dumpingové a tata taktika by jim tak mohla vyjít. Pokud se proti nim nezasáhne právní cestou,“ popisuje Koubský.
Jít může i o sběr osobních dat, jejichž využití pro například marketingové účely by mohlo být velmi široké a potenciálně rizikové.
Další pokuta pro Google, otazníky kolem placení za Facebook bez reklam a proměna aplikace Tečka, jsou dalšími tématy pátečního Online Plus. Moderuje David Slížek.
Související
-
Čína využívá třenic se Západem k přeměně světového obchodu podle vlastních pravidel
Abú Dhabí hostilo ministerskou konferenci Světové obchodní organizace . Spojené státy před jejím začátkem označily Čínu za „největší výzvu pro mezinárodní obchodní systém“.
-
Tereza Zavadilová: Čína se snaží, je to ale málo
Že se Číně nedaří nahodit ekonomický motor, který spadl během pandemie, je dávno známá, politováníhodná věc. Holt ekonomický cyklus se trochu zasekl na dně.
-
Manažer Unicornu Kimr k miliardové kauze Mamut: Věřili jsme, že je vše správně. Podvod jsme nečekali
Břetislav Janoušek měl tak mimořádnou schopnost získávat důvěru obchodních partnerů, že díky ní dokázal přesvědčit ke spolupráci T-Mobile a finanční skupinu J&T.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.