Rodiče teď doma zjišťují, že se děti často učí zbytečnosti, soudí publicistka Kvačková

6. duben 2020

Návrat k tradiční školní výuce se dá čekat v 2. polovině května, odhaduje ministerstvo školství. Jak se daří školství za časů koronaviru a jaké změny můžeme očekávat po skončení pandemie?

„My bychom přivítali návrat do normálního stavu, ale potřebujeme k tomu podmínky a podporu státu, aby nám je zajistil,“ říká na Plusu předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií České republiky Renata Schejbalová.

Čtěte také

Třeba ochranné prostředky stále nejsou dostupné. „Potřebujeme dostatek dezinfekčních prostředků, termoteploměry, a až pak budeme schopni provoz škol zajistit. Do půli května je dostatek času na to, aby ministerstvo nebo stát tyto prostředky zajistil a školy mohly otevřít.“

Předsedkyně také rozumí obavám rodičů před zúžením přijímacích zkoušek na střední školy na jeden termín. „Ale podle statistik za poslední tři roky rozdíl mezi výsledky zkoušek v 1. a 2. termínu tak velký není.“

„Zatím mi ale chybí informace o tom, co se stane s přijímacími zkouškami, když nenastoupíme do škol do 1. června,“ upozorňuje Renata Schejbalová.

Čas přemýšlet, jak změnit nejen maturity

Čtěte také

„Do prázdnin už se toho moc zvládnout nedá,“ soudí publicistka Radka Kvačková, dlouhodobě zaměřená na oblast školství.

Ta očekává, že se společnost zklidní a problémy se vyřeší, až nastanou. „Protože dopředu to nevypadá reálně, že bychom dětem měřili teplotu a zajistili jejich dostatečné odstupy.“

„Možná, že nám karanténa pomůže se zamyslet nad maturitami obecně, protože stále máme nedořešenou matematiku, takže vlastně ani nevíme, jak se bude dál maturita vyvíjet... Teď je dobrá doba, aby se o tom přemýšlelo.“

Maturity by se neměly brát tak vážně, jako se braly. Mělo by se uvažovat o nějakých průběžných středoškolských zkouškách už během výuky. Děti by si volily, z jakého předmětu by chtěly dělat zkoušku, což by proběhlo například během posledních dvou ročníků.
Radka Kvačková

„Mám pocit, že spousta rodičů si v dnešní situaci všimla, jaké věci se děti učí, a že to někdy nejsou věci pro život přínosné... Ukázalo nám to daleko hlubší pohled do školy,“ tvrdí Radka Kvačková.

Spustit audio

Související