Robert Schuster: Devítieurová jízdenka v Německu táhne. Ale co přijde po ní?

4. červen 2022

Německo těchto dní zažívá velký experiment. Po dobu tří měsíců umožňuje využít městskou hromadnou dopravu a regionální vlaky s měsíční jízdenkou za zvýhodněnou cenu devíti eur, což v přepočtu vychází na zhruba 220 korun. Cílem je v dobách rostoucích poplatků za pohonné hmoty a energie přilákat víc lidí do veřejných dopravních prostředků a také si v praxi vyzkoušet, jak velký by byl mezi veřejností zájem o takto dotovanou hromadnou dopravu.

Plně to odpovídá záměrům vlády kancléře Olafa Scholze, která má ambici v rámci své klimatické politiky zdvojnásobit do roku 2030 využívání veřejné dopravy v Německu.

Čtěte také

Dopravní experti si už nějakou dobu stěžovali, že i kvůli covidové pandemii o ni v minulých dvou letech klesl zájem. Namísto toho řada lidí raději přesedlala na auto v domnění, že se tím například sníží riziko vlastní nákazy. První dny, co zlevněná jízdenka platí, zatím dávají důvod k optimismu. Kromě velkého zájmu o cestovní doklad, který byl již patrný před spuštěním celé akce, začínají narůstat i počty cestujících v jednotlivých spojích.

Na sociálních sítích se objevila první videa z cest regionálními vlaky napříč Německem. Aktivisté zase začali vyzývat k hromadnému obsazování vlaků směřujících na ostrov Sylt v Severním moři, který má odjakživa pověst místa přitahujícího horních deset tisíc německé společnosti, a k jeho následné „symbolické“ okupaci. Očekává se, že zátěžová zkouška nastane během prázdninových měsíců, kdy budou cenově zvýhodněnou dopravu využívat s největší pravděpodobností i zahraniční návštěvníci.

Nižší ceny za naftu a benzín

Vláda by si moc přála, aby v důsledku levnějších jízdenek za regionální vlaky nebo autobusy ubylo aut na silnicích. Je ale otázkou, jestli je reálné, aby k něčemu takovému došlo.

Čtěte také

Souběžně se zlevněnou jízdenkou vláda také na přechodnou dobu snížila daň u paliva – tím chtěla vykompenzovat prudké zdražování pohonných hmot posledních týdnů. Někde následně ceny skutečně klesly, v přepočtu až o osm korun, a to hned vedlo k frontám u některých čerpacích stanic.

Na první pohled se mohou jevit obě slevové akce jako nelogické a protichůdné, kdy jedna je v souladu s ochranou klimatu, druhá naopak mu moc nepomůže. Při bližším pohledu jde ale o klasický koaliční kompromis, který odráží rozložení sil v současné spolkové vládě. Každý dostal zkrátka něco, čím by potěšil své skalní příznivce: Zelení levnější jízdenku na vlaky a autobusy, liberálové naopak nižší cenu za naftu a benzín. Jako by to bylo kdo s koho.

Robert Schuster

V obou případech tu je ale stejné riziko. Až zmíněné slevové akce s posledním srpnovým dnem skončí, vrátí se ceny jízdenek a pohonných hmot nejenom na předchozí úroveň, ale s největší pravděpodobností budou ještě vyšší, protože ceny energií kvůli oběma promoakcím nepočkaly. Takže původně dobrý nápad se může rychle obrátit v pravý opak. Nehledě na to, že ani devítieurová jízdenka nevyřeší problémy s dlouhodobě podfinancovanou a zanedbávanou železniční infrastrukturou v Německu. Spíš na ně ještě víc upozorní.

Autor je komentátor Lidových novin

Spustit audio