Přeměna středu města na pěší zónu? Poslechněte si třetí předvolební debatu pražských lídrů

21. září 2022

Tématem třetí předvolební debaty lídrů kandidujících subjektů v Praze jsou plány na vyřešení dvou klíčových problémů – dopravy a bydlení. Co považují kandidáti za nejdůležitější problémy a jak by je chtěli řešit? Na otázky odpovídali Jiřina Niké Hájek (Za bezpečné ulice v Praze), Tomáš Štampach (Svobodní), Adam Hanka (Volt), Tereza Urzová (Urza.cz: Nechceme vaše hlasy) a František Laudát (koalice Strany soukromníků ČR, Koruny české, KAN a Konzervativní strany).

Jak řešit dopravu v centru města? Strana Volt má na svých stránkách větu: Zasadíme se o to, aby historický střed města byl alespoň o víkendech změněn na pěší zónu. Co to znamená? V celé Praze 1 by se nesmělo o víkendech jezdit autem.

Do toho města se tak mnohem více vrací lidé, kteří tam chtějí žít.
Adam Hanka

„Chceme to vyzkoušet, protože je třeba, aby se Praha ubírala směrem moderních měst. Dokonce teď podobný pokus proběhl v Bruselu, myslím minulý víkend. Ve skutečnosti se do toho města mnohem více vrací lidé, kteří tam chtějí žít, kteří chtějí město zažít a pro které je příjemnější,“ prohlásil Adam Hanka.

Samozřejmě bych nechala prostor nějaké potřebné dopravě, jako je zásobování.
Jiřina Niké Hájek

Hosté:
Jiřina Niké Hájek (Za bezpečné ulice v Praze)
Tomáš Štampach (Svobodní)
Adam Hanka (Volt)
Tereza Urzová (Urza.cz: Nechceme vaše hlasy)
František Laudát (koalice Strany soukromníků ČR, Koruny české, KAN a Konzervativní strany)

Jsou i ostatní kandidáti pro rozšiřování pěších zón? „Ano, určitě bych minimalizovala dopravu ve staré části města,“ souhlasí Jiřina Niké Hájek. „Samozřejmě bych nechala prostor nějaké potřebné dopravě, jako je zásobování. Mělo by se to týkat historického centra.“

„To, co slyším od kolegů, je naprosto v příkrém rozporu s filozofií Svobodných,“ vyjádřil nesouhlas Tomáš Štampach.

Chceme, aby si každý mohl vybrat svůj dopravní prostředek sám.
Tomáš Štampach

„Žádné podobné omezení občanům nenabízíme. Chceme, aby si každý mohl vybrat svůj dopravní prostředek sám. Jestli chce jezdit autem nebo na kole, případně chodit pěšky, je jeho volba. Co se týká historického centra Prahy, je to otázka ke zvážení, ale rozhodně ne dříve, než budou dostavěny městské okruhy, a to tak brzy nebude. V nejbližší době to nepřipadá v úvahu.“

Vadí mi princip, že politici mají možnost lidem něco zakázat.
Tereza Urzová

Tereza Urzová souhlasí s názorem, že by si měl člověk sám vybrat. „Mně vadí princip, že politici mají možnost lidem něco zakázat. Do centra auta jezdí, lidé tam potřebují jezdit. Vadí mi, aby se do toho občanům vůbec zasahovalo, aby politici z jednoho centra určovali nějakou oblast, kam se nebude smět jezdit autem, a lidé do toho nebudou smět mluvit. A to ani ti, kteří tam bydlí,“ popisuje výhrady.

Pěší zóna s tramvají

Se zklidňováním dopravy v centru souhlasí i František Laudát. Musí však být nabídnutá alternativa.

Ideální kombinací je pěší zóna s tramvajovou dopravou.
František Laudát

„Centrum Prahy i širší Praha stárne. Vy jim znemožníte pohyb. Už asi dvacet let se ukazuje, že přežitkem jsou ryze pěší zóny. Ideální kombinací je pěší zóna s tramvajovou dopravou. Tramvajová doprava přináší prosperitu, přitahuje do těch lokalit lidi. Vrátit tramvaje, udělat kolem nich pěší zóny jako na Smíchově. To je budoucnost Prahy,“ naznačuje.

Jak stavět cyklostezky v Praze? Změnili by lídři parkovací systém modrých zón? Měl by hromadnou dopravu v Praze provozovat soukromník? Mají politici recept na zlevnění bytů? Kolik procent bytového fondu by si měla nechat Praha? Zahušťovat Prahu či nikoliv? Co slibují lídři svým voličům? Proč jim stojí za to kandidovat?

autoři: Jan Bumba , kbr

Související