Modré zóny v Praze zcela zrušit, sjednotit, nebo vytvořit podzóny? Poslechněte si druhou předvolební debatu pražských lídrů

20. září 2022

Parkovací modré zóny rozdělují nejen řidiče a obyvatele Prahy, ale také politiky. Jak by ti regionální řešili komplikovaný a leckdy neudržitelný parkovací režim v metropoli, diskutují účastníci druhé předvolební debaty Českého rozhlasu.

„Kromě území pražské památkové rezervace by byla jedna parkovací zóna tak, aby Pražané ze sídlišť nebyli občany druhé kategorie, kterým tam může parkovat kdekdo, ale oni sami se po městě příliš hýbat nemohou,“ navrhuje Patrik Nacher z hnutí ANO.

Jedna parkovací zóna umožní, že všichni mají stejná pravidla.
Patrik Nacher

To sice prý negarantuje, že řidič bude mít parkovací místo v cílové destinaci, ale to, že lidé nebudou pod stresem. „Tedy že nebudou dostávat pokuty nebo že je někdo bude odtahovat. Je pak na jejich rozhodnutí, jestli si auto vezmou, nebo ne. Ale právě jedna parkovací zóna umožní, že všichni mají stejná pravidla,“ nastiňuje svou vizi řešení modrých zón v metropoli Nacher.

Miroslav Bušovský ze strany DOST vidí budoucnost modrých zón v Praze dvojí. „Buď je necháme tak, jak jsou, protože si na ně občané zvykli, takže občan zaplatí parkovací místo a nemá garanci, že zaparkuje. Nebo se zruší kompletně, možná s výjimkou historického centra.

Praha by mohla přímo zainvestovat parkovací místa, která by pak převzala do své péče.
Miroslav Bušovský

„V Praze ale vzniká spousta nových developerských projektů, které potřebují povolení od stavebních úřadů či magistrátu a není zákon, který by nařizoval, kolik podzemních parkovišť mohou vybudovat. To bychom změnili a Praha by mohla přímo zainvestovat parkovací místa, která by pak převzala do své péče,“ navrhuje využít komerční potenciál Bušovský.

Petr Cibulka ze strany Volte Pravý blok www.Cibulka.net by v roli primátora přímo nařídil budování podzemních garáží všude, kde to je možné, a stavbu velkých záchytných parkovišť na okrajích Prahy.

Když budou ale podzemní garáže, tak si každý najde garáž nejbližší svému bydlišti a tu bude využívat.
Petr Cibulka

„Tak jak by tyto podzemní garáže přibývaly, tak bych rušil modré zóny. Samozřejmě je nejde zrušit hned, protože pak by byl box o to, kde zaparkovat auto. Když budou ale podzemní garáže, tak si každý najde garáž nejbližší svému bydlišti a tu bude využívat,“ věří Cibulka.

Lenka Vančatová ze Společnosti proti developerské výstavbě v Prokopském údolí prosazuje systém Prahy coby jedné zóny s výjimkou historického centra. „Ve zbytku části Prahy by měla platit stejná pravidla pro parkování a měli by tam mít možnost zaparkovat lidé z celé metropole bez ohledu na to, z jaké části jsou.“

Současný systém je šílený. Pořád vlastně pácháme přestupky, protože potřebujeme třeba jen někde něco vyzvednout.
Lenka Vančatová

„Každý potřebuje jezdit po Praze a zajíždět do různých obvodů. Současný systém je ale šílený, kdy pořád vlastně pácháme přestupky, protože potřebujeme třeba jen někde něco vyzvednout a nemáme pořádnou možnost tam zaparkovat,“ kritizuje Vančatová.

Česká pirátská strana tento plán Prahy coby jedné parkovací zóny nepodporuje. „To by nefungovalo,“ tvrdí Jana Komrsková. „Jsme pro budování podzón, které by se naopak logicky rozdělily, aby každý mohl zaparkovat, tedy i přespolní v rámci městských částí.“

Na Praze 10 jsme zavedli modré zóny v tomto volebním období a můžu říci, že rezidenti jsou na tom mnohem lépe než předtím.
Jana Komrsková

„Podporujeme návštěvnický kredit, který už se začal projednávat s městskými částmi a s magistrátem a který by byl předplacený podle počtu hodin. Na Praze 10 jsme zavedli modré zóny v tomto volebním období a můžu říci, že rezidenti jsou na tom mnohem lépe, než byli předtím,“ ujišťuje Komrsková.

Hosté:
  • Jana Komrsková (Česká pirátská strana)
  • Miroslav Bušovský (DOST)
  • Patrik Nacher (ANO 2011)
  • Petr Cibulka (Volte Pravý blok)
  • Lenka Vančatová (Společnost proti developerské výstavbě v Prokopském údolí)

Jaké jsou nejnaléhavější problémy Prahy a Pražanů? Co lze udělat pro zlepšení průjezdnosti metropole autem? Potřebuje Praha více, či méně pruhů pro cyklisty? Kolik bytů by v hlavním městě mělo ideálně přibýt a jaká část z nich by měla patřit Praze? Poslechněte si celou debatu se zástupci stran, hnutí a koalic, které kandidují na pražský magistrát v audiozáznamu.

autoři: Jan Bumba , oci

Související