Přejete si třídy s 80 dětmi? To je reálná hrozba, říká k nedostatku učitelů pedagog

29. srpen 2018
Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy

Situace ve školách je kritická a bude se zhoršovat. Tvrdí to zástupci ředitelů gymnázií a středních odborných škol, kteří v pondělí v otevřeném dopise vyzvali vládu. Chtějí zvýšit platy ve školství už od září. Ne až od ledna. Je to nutné?

„Na to neumím odpovědět. Ale znám situaci ve školách, jaká je nouze o dobré učitele a jak těžké je do škol dostávat absolventy fakult. Podle mě se učitelům mělo přidat dávno, a to nejen středoškolským, ale hlavně na základních školách,“ říká Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Je těžké do tříd dostat učitele. To si tenhle národ přeje, aby byly třídy po osmdesáti dětech jako v Africe? To je reálná hrozba.
Ondřej Hausenblas

Málokdo si prý dokáže představit, co práce učitele obnáší. „Je to strašně náročné a psychicky vyčerpávající. Vystavujete se smečce dětí (nebo dospívajících), kteří vás vysávají. Protože se chtějí učit, ale když nechtějí, je to ještě horší, protože vás to deptá,“ přibližuje.

Čtěte takéSituace ve školách je kritická, bude se zhoršovat. Zvedněte platy od září, vyzvali vládu ředitelé

Podle Hausenblase je třeba omezit administrativu a uvolnit učitelům ruce, aby se mohli koncentrovat jen na výuku. Kritizuje také způsob dalšího vzdělávání pedagogů, které se ovšem nepromítá do výuky.

„Dlouho se přemýšlelo o tom, jak vylepšit učitele. Ale cílem musí být zlepšit práci dětí. Na to se musí jít jinak,“ myslí si. Nefungují prý obecné principy managementu třídy, ale naopak uzká spolupráce s kolegy a vzájemná podpora. Ve svém běžném provozu na to ale už teď učitelé nemají čas.

Jak změnit státní maturity?

Hausenblasovi vadí centralizace školství, přijímací zkoušky a testování. Kritizuje i systém státních maturit, protože prý nesvědčí o skutečné vzdělanosti a kvalitě přípravy. Nutnost změn připouští i ministr školství Robert Plaga. Už na podzim chce proto zahájit jednání s odborníky a rektory vysokých škol.

Školství se řítí k přemíře testování. Maturanti by sloh psát neměli, říká senátor Růžička

Jiří Růžička

Pro téměř 70 tisíc středoškoláků ve středu začínají slohovou prací státní maturity. „Myslím, že lepší varianta by byla ten stylistický útvar nepsat. Maturita z českého jazyka má tři části: test, písemnou práci a ústní složku. Pro garantování určité úrovně výstupu by stačil didaktický test,“ tvrdí senátor za TOP 09 a STAN a bývalý ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička.

„Chcete-li mít lepší školství, tak se neptejte až na konci školního roku. Mnohem lepší je se informovat, co se na těch školách vůbec děje,“ zdůrazňuje Hausenblas. „Stát do toho nemá mluvit. Školy by měly zveřejňovat výkony svých žáků a nést za to odpovědnost před veřejností,“ navrhuje.

Učitelé si prý stěžují, že jim státní maturity diktují přípravy na testy. „Fandím panu ministrovi, že chce zrušit ústní maturity. Ty by určit měly být v pravomoci škol. Starejme se o zodpovědnost škol jinak než že jim jen nasadíme CERMAT. Anebo nějakou státní kontrolu podobného typu,“ uzavírá.

Spustit audio

Související