Státní maturita je v podstatě pro gymnazisty úplně zbytečná, říká iniciátor Maturitní data, odtajněno

24. květen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Oldřich Botlík

Podle Oldřicha Botlíka, jednoho z autorů projektu Maturitní data – odtajněno, je důležité, aby výsledky státních maturit byly v anonymizované podobě zveřejněny například na internetu.

„Problém je, že nikdo vlastně neví, jak se náročnost a obtížnost testů stanovuje. Obsah testů je upraven tzv. katalogem požadavků, ale katalog tu náročnost nestanovuje – nikdo neví, kde se vzalo to počáteční nastavení,“ říká Botlík v pořadu Interview Plus.


To, že my vlastně s velikými náklady zjistíme poměrně nepodstatné věci na celé populaci, může pro někoho být důležité. Ale bylo by lepší, kdybychom zjišťovali věci, které mohou mít dopad zpětně na výuku. Oldřich Botlík

Svědčí například vysoký počet neúspěšných maturantů z matematiky o tom, že jsou testy příliš těžké? „Na ten test je podle mého názoru málo času vzhledem k rozmanitosti těch úloh, které se tam vyskytují, a k technické náročnosti řešení,“ myslí si Botlík.

Dále podle něj spočívá problém i v tom, že pro řadu studentů není ani způsob výuky zajímavý. „Východisko podle mě vůbec není v tom vnutit něco centrálně, ale naopak umožnit učitelům, řetězcům škol, skupinám škol, aby hledali nové cesty, protože v té matematice je to naprosto nutné.“

„Studenty samotné i jejich učitele ta státní maturita odvádí od smysluplnějších věcí, jimž by se mohli věnovat. Oni tím stráví spoustu času – musejí skenovat výsledky, organizovat to, zabavovat kalkulačky v předstihu a takové věci. A tohle všechno znamená v podstatě obrovské ekonomické ztráty.“

Epizeuxis

Zvyšování náročnosti testu z českého jazyka podle Botlíka v podstatě nepostihuje gymnazisty, ale naprosto zásadním způsobem postihuje žáky negymnaziálních oborů.

„Když dostanete otázku, kde se vyskytuje epizeuxis a bez definice, tak jediný problém té úlohy spočívá v tom, že vy tu definici musíte znát." Kdyby žáci definici znali a měli ji tam napsanou, tak by podle Botlíka žádný problém nenastal. „Jediný problém té úlohy byl, že ona chtěla, aby žáci zpaměti věděli, co je to epizeuxis“

Zvyšování náročnosti z českého jazyka testu podle Botlíka v podstatě nepostihuje gymnazisty

„Když je termín vysvětlen, tak se mi to líbí. Žáci jsou nuceni termín pochopit a pak ho aplikovat,“ říká Oldřich Botlík

K čemu je studentům u maturity pojem epizeuxis? „Byl bych raději, kdyby si žáci raději rádi četli a rozuměli tomu, proč Halas ten verš napsal tak, jak ho napsal.“

Poslechněte si celé Interview Plus Michaela Rozsypala.

autoři: mro , bar
Spustit audio