Povedené logo

23. leden 2003

Dobré logo vytváří, zvyšuje či udržuje povědomí o firmě a podporuje prodej produktu, který firma nabízí. Zda je včera zveřejněné logo vládní kampaně ke vstupu do Evropské unie dobré, musí posoudit experti na reklamu a marketing. Laik může už nyní konstatovat, že se jedná o logo povedené.

O firmě vypovídají žluté hvězdičky na modrém pozadí, což se pochopitelně nabízelo. Před dobře známým unijním logem vidíme písmena "A" a "N", kterým bychom mohli přisoudit funkci začátečních písmen slov "Ano" a "Ne". Kruh hvězdiček vytváří písmeno "O", takže logo kampaně čteme jako "Ano" Evropské unii. Autorovi loga se povedlo nejen upozornit, že máme volit, ale také předjímá, jak. Vláda slibuje kampaň informační, nikoli přesvědčovací, a tak je na místě otázka, proč jsme už zkraje vedeni do společné Evropy za ruku sugestivním logem. Ministr zahraničí naštěstí na včerejší tiskové konferenci vysvětlil, jak je třeba tomu povedenému "Ano" rozumět, když řekl: "Všichni říkají ano tomu, že máme o tomto problému rozhodnout. Říkají ano, že máme klást otázky, a všichni říkají ano tomu, abychom přišli k referendu."

Tolik Cyril Svoboda, který současně upozornil, že se vládní kampaň sotva může tvářit neutrálně, když vstup do Evropské unie je jedním z bodů programového prohlášení vlády i koaliční smlouvy. To je samozřejmě pravda, vstup navíc podporují dvě třetiny občanů a proti není ani opozice. Existuje nicméně dobrý důvod vylíčit veřejnosti i negativa našeho členství, nezamlčet, že vstupujeme do volné soutěže, která má kromě vítězů logicky i poražené. Pokud vládní kampaň uvede jako negativum například nedostatek vidlí, kterými budeme přehazovat eura, bude to povedené. Nikoli ovšem chytré.

autor: iho