Petr Honzejk: Před vládními stranami je hrozba drtivé porážky, před lidovci se otevírá peklo

22. červenec 2023

Výzkumy politických preferencí jsou pro vládní strany varující. Koalice má podle posledního průzkumu Medianu v součtu 37 a půl procenta a klesá. Samotné ANO má 35 a půl procenta a roste. Roste i SPD – nyní má deset procent. Člověk ani nemusí být věštkyně Jolanda, aby spatřil pro Fialovu vládu velký špatný.

Pokud bude tato trajektorie pokračovat, a nic nenasvědčuje tomu, že by neměla, budou vládní strany poraženy nejen v evropských volbách, ale i ve volbách sněmovních a k moci se vrátí Andrej Babiš. 

Čtěte také

Co tento trend způsobuje? Banálně řečeno chyby vlády a dobrá marketingová práce opozice. Pokud jde o vládu, její kroky jsou objektivně nepopulární. Úsporný balíček nebo omezení valorizace důchodů to není nic, co by přinášelo politické body.

Jenže větší problém je v tom, že se chová zmateně. Jeden balíček, druhý, třetí, občas nikdo neví, jestli bude zítra platit to, co z ministerstva financí nebo obecně vlády vypadlo předevčírem. Až to připomíná chaotismus Babišovy vlády v době koronavirové pandemie. I středoví voliči, kteří chápou, že šetřit se musí, jsou z nízké kompetence otráveni. Odtud patrně i přelivy voličů od ODS k hnutí ANO. 

V polovině volebního období

Čtěte také

Symbolem toho všeho je ovšem drtivý propad lidovců, kteří jsou podle Medianu na historickém minimu. Volila by je pouhá dvě procenta lidí. Jejich nesmyslné trvání na daňových výjimkách pro tiché víno vyvolalo u voličů dojem, že nejsou žádným sociálním svědomím vlády, ale lobbisty úzkých zájmových skupin.

Marianu Jurečkovi a spol. zůstali nakonec jen ultrakonzervativci, kteří soudí, že homosexualita je „proti přírodě“ a oceňují parodii na křížovou výpravu, kterou vedou ve sněmovně proti manželství pro všechny. A nakonec i tito konzervativci mohou dezertovat k SPD, protože ta dělá boji proti rovným právům homosexuálů druhý sled a není spojena s nepopulární vládou. Dvě procenta podpory, to už je pro tradiční stranu, jako je KDU, hrana existence.          

Čímž se dostáváme k opozici. Ta svou práci odvádí dobře. Využívá vládní nepopulární politiky, upozorňuje na zmatky a vše rámuje sice objektivně absurdními, ale atraktivními a prvosignálně funkčními výrazy jako „asociální politika“, „okrádání důchodců“, „zrada zájmů Česka“ a tak dále.

Čtěte také

Marketing hnutí ANO se s odchodem Marka Prchala a Marka Hanče na Slovensko nijak nezhoršil. Jediné, co se zatím nedaří, jsou pokusy oslovovat přes sociální síť Tiktok nejmladší část elektorátu. Andrej Babiš sice šaškuje, jak může, ale mladí lidé zůstávají u Pirátů, TOP 09 a STANu, stran, které v rámci vládní koalice voliče ztrácejí buď málo, nebo vůbec.  

Jak se mohou nálady veřejnosti dál vyvíjet? Pro vládu, zejména pro ODS a KDU-ČSL těžko hledat nějakou optimistickou zprávu. Dopady úsporného balíku do peněženek voličů teprve přijdou, což vládě rozhodně nepřidá.

Ochota solidarizovat se s ukrajinskými uprchlíky postupně mizí a s tím mizí i oceňování zahraniční politiky kabinetu, která si na tomto poli vede, na rozdíl od domácího, velmi dobře. Pomoci by vládě mohlo snad jen postupné odeznívání inflace, pokud by se to Fialovi a spol. povedlo prodat jako úspěch vlastní politiky. Což moc pravděpodobné není. 

Komentátor Petr Honzejk

Je sice pravda, že do sněmovních voleb je daleko, budou za dva roky. A v polovině volebního období bývají preference vládních partají většinou nejníže právě kvůli nepopulárním krokům, které se v této části volebního cyklu dělávají, aby na ně voliči měli čas do voleb zapomenout. Takže vše se může změnit. Ale pokud tomu vládní strany nepomohou zásadní změnou komunikace, odejdou z příštích několika voleb poraženy.           

Autor je komentátor Hospodářských novin

autor: Petr Honzejk
Spustit audio