Petr Holub: Padesát korun za litr benzínu a kdy to skončí
Otázka zní, do jaké míry je vhodné propadnout panice a jestli je to vhodné vůbec někdy. Dnes ji nekladou jenom bázliví lidé, ale zcela pragmatičtí byznysmeni, kteří chtějí vydělat reálné peníze. Nějak ji také v uplynulých dnech musel vyřešit obyčejný občan.
Stalo se opravdu něco, co nemá obdoby. Cena benzínu se v tuzemsku dlouho drží okolo 30 korun za litr, nejhorší to bylo v době takzvaného arabského jara v letech 2011 a 2012, kdy takřka dosáhla 40 korun.
Pak se všechno vrátilo k normálu, jenže 24. února vstoupila ruská vojska na Ukrajinu. Ceny se splašily, poprvé v historii přeskočily hranici 40 korun za litr benzínu a zastavily se těsně pod 50 korunami.
Čtěte také
Panika byla obrovská, jak svědčí výkřiky i ze seriózních médií. Například německý Handelsblatt prorokoval, že konečnou stanicí nejsou dvě eura za litr, brzy padne i hranice tří eur. V českém případě by to znamenalo asi 70 korun za litr. Naštěstí se temné vize nenaplnily.
V kritických chvílích na konci týdne bylo těžko rozhodnout, jestli vysoké ceny nemají být důvodem, abych nakoupil kanystry a zásobil se co nejvíc – tedy jestli mám panice podlehnout. Druhou možností bylo mávnout nad vším rukou a nějaký čas nikam nejezdit.
Až se časy uklidní
Jako obvykle, pravda byla někde uprostřed. Zdražování má svůj logický důvod. Obavy z toho, že nejen Američané, ale také Evropané odmítnou nakupovat ruskou ropu, vedla k prudkému zvýšení ceny severomořské ropy Brent. Růst byl asi nejprudší v historii, nedosáhl však absolutního vrcholu.
Čtěte také
Přes 130 dolarů za barel už stála ropa Brent na počátku finanční krize v roce 2008 a také za zmíněného arabského jara. Poslední týden naštěstí cena klesá, poklesla dokonce pod hranici 100 dolarů za barel, tedy na úroveň, kde byla počátkem roku.
Obavy z nedostatku ropy tedy měly racionální základ, ale na druhé straně je pravda, že opravdu nevídaným jevem byl široce sdílený strach, který cenu benzínu vyhnal o deset korun za litr výš, než bývá obvyklé. Teď samozřejmě není jasné, jak a kdy bude cenový vývoj benzínu následovat ropu Brent.
Současná krize v každém případě potvrdila staré pravidlo, podle kterého se pozná, že trh s benzínem ovládla panika, která časem vychladne. Viditelným signálem je okamžik, kdy se za naftu začne platit víc než za běžný benzín.
Došlo k tomu hned na počátku března a viníkem byly jako vždycky německé domácnosti, které v obavách před válkou začaly hromadit zásoby lehkých topných olejů, jinými slovy nafty na topení.
Jak upozornil svaz automobilistů ADAC, na šoféry najedou nezbývalo a ceny nafty u čerpacích stanic posilovaly víc než benzín, kterým se netopí.
V takové chvíli už je vhodnější s cestováním ve vlastním voze přestat a vyčkat dva tři týdny, až se časy uklidní.
Autor je reportér serveru Seznam Zprávy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka