Petr Holec: Zimolův volební trik ukazuje bídu ČSSD

26. listopad 2019

Pro současnou ČSSD je to příznačné. Strana je rozhádaná, nikdo ji skutečně nevede a některé průzkumy volebních preferencí ji dokonce vyvádějí ze Sněmovny.

V této bídné kondici ji ovšem příští rok čekají klíčové krajské volby. Právě kraje jsou totiž to jediné, co straně ještě zbývá. (Poté, co vypadla z Evropského parlamentu i zastupitelstev některých velkých měst včetně Prahy.) Krajské politiky proto zachvátila panika z boje o holé přežití.

Čtěte také

A nikdo už ani nedemaskuje iluzi, že ČSSD stále ještě sedí ve vládě, tak jako její bývalý jihočeský hejtman a první místopředseda Jiří Zimola. Právě on byl jedním z posledních politiků ČSSD, který dokázal vyhrát poslední krajské volby.

Po jejím 7% debaklu ve sněmovních volbách v roce 2017 se Zimola stal jedním z těch, kdo měli stranu zachránit. Jako první místopředseda ČSSD měl krýt záda jejímu novému šéfovi Janu Hamáčkovi.

Jenže Zimola záhy zjistil, že stranu (místo něj a Hamáčka) ve skutečnosti řídí zákulisní hráči, a na svou méně „výkonnou“ funkci proto radši rezignoval. Teď se ovšem vrací s mazaným plánem, jak v příštích krajských volbách kandidovat i nekandidovat za ČSSD. Založil projekt Změna 2020, chce být jeho volebním lídrem a za sebe na kandidátku napsat členy ČSSD.

Chce tím zabít dvě mouchy jednou ranou. Coby relativně populární politik půjde do voleb bez stále nepopulárnější značky ČSSD, i když dál zůstane jejím členem.

Oranžové tsunami naruby

Že je to „méně standardní“ řešení, jak by řekli politici, ukázalo i jeho nedávné mediální expozé s Hamáčkem, který tvrdil, že jde o projekt ČSSD, takže se vlastně nic moc neděje, zatímco to Zimola dementoval.

Čtěte také

Trochu to připomínalo slavný volební triumvirát Sobotka-Chovanec-Zaorálek, který stranu přivedl k jejímu nejhoršímu volebnímu výsledku. Teď si Zimolova paradoxu všimli i v českobudějovické ČSSD a jeho Změnu 2020, která není úplně tak změna, ale jen reklamní volební trik, označili za volebního konkurenta.

Zimola sice zmizel z vedení strany, svou pozici v jihočeské ČSSD naopak upevnil. Její krajskou organizaci teď pevně řídí a rozhoduje i o její krajské volební kandidátce. Stalo se, co se stát muselo: Změna 2020 sociální demokraty ještě dál štěpí, místo aby jí změnou názvu pomohla udržet voliče.

Problém ČSSD je, že jižní Čechy nejsou jediné, kde se krajští lídři bojí vlastní politické značky (a kvůli pudu politické sebezáchovy uvažují o různých volebních koalicích, které logo ČSSD zamaskují).

Podobný stav je samozřejmě dlouhodobě neudržitelný. Žádný lídr politické strany nemůže udržet svou pozici, zatímco se v krajích distancují od jeho vládní politiky i značky vlastní strany.

„Oranžové tsunami“ v krajských volbách 2008 stmelilo ČSSD kolem jejího tehdejšího šéfa Jiřího Paroubka, přestože jeho sláva trvala přesně dva roky. Případný debakl ČSSD v krajských volbách 2020, tedy oranžové tsunami naruby, může stranu „stmelit“ jen v dalším chaosu. Tentokrát by to byl ale určitě ten poslední.       

Autor je komentátor serveru Info.cz    

autor: Petr Holec
Spustit audio