Peněz je ve vědě dost, ale rozdělují se mezi spoustu průměrných, tvrdí vědkyně

24. duben 2018

Největší audioportál na českém internetu

„Odcházím, protože jsem se chtěla posunout dál. Když člověk dlouho zůstává na jednom místě a nepřicházejí nové podněty, tak začíná zakrňovat,“ vysvětluje Jana Roithová | Foto: Jana Přinosilová, Český rozhlas

Dá se v Česku dělat věda na evropské úrovni?

Jeden z největších talentů české vědy odchází do zahraničí. Profesorka chemie Jana Roithová v červenci nastupuje na Radboud Universiteit v nizozemském Nijmegenu. „Přála bych si, aby tu byla snaha dostat se na vrchol evropské a světové vědy. Aby existoval plán rozvoje. Potom bych považovala za svou povinnost v tom pomoci. Ale to tady bohužel není,“ konstatuje Roithová.

Vědeckých osobností je podle ní v Česku málo, zbytku stačí být průměrný a porovnávat se jen mezi sebou. „Připadá mi, že Masarykova univerzita jde dál a chce se dostat na evropskou úroveň a snaží se přitáhnout nejlepší vědce. Karlova univerzita zatím sedí pohodlně na svém místě,“ soudí Roithová.

Čím to je, že nám stačí být průměrní? Vidím to i u svého syna, vychováváme tak další generaci. Neženeme je dopředu, aby se srovnávali s těmi nejlepšími, ale každý má tendenci srovnávat se jen se svým sousedem.
Jana Roithová

Excelence jen v názvu

V rozhovoru pro Českou pozici poznamenala, že většina českých vědců si myslí, že jsou excelentní. „Všechny nové iniciativy mají v názvu slovo excelence. Občas to ale ani nemá za cíl být excelentní a spousta lidí je na to už alergická. Označuje se tak kde co, abychom získali peníze z Evropské unie,“ kritizuje.

Škrty v rozpočtu na vědu jsou projídáním budoucnosti na úkor současnosti, soudí ekonom

Arnošt Marks a Štěpán Křeček

Mají čeští vědci tolik peněz, kolik na výzkum nezbytně potřebují? Proč se dotace na vědu v rozpočtu na příští rok snižují, i když makroekonomické ukazatele jsou příznivé? Měl by náš vědecký výzkum více spolupracovat s komerční sférou? „Situace je dlouhodobě špatná. Na vědu dáváme přibližně 1,9 % HDP, z toho ze státního rozpočtu jen 0,83 %,“ uvedl v pořadu Pro a proti ekonom Štěpán Křeček z Vysoké školy ekonomické.

Na začátku sice bývá ambiciózní myšlenka, výsledek s tím ale obvykle nemá nic společného.
„Pokud už někde je excelentní tým, instituce se ho snaží zarovnat, aby nikdo nevyčníval. Všeobecná snaha je, abychom se všichni měli rádi, byli kamarádi a nikdo nebyl ukřivděný. Takhle ale opravdovou excelenci vybudovat nemůžeme,“ uvedla pro Českou pozici.

A jaké tedy navrhuje řešení? „Je třeba přitáhnout pár excelentních vědců a dát jim do rukou zodpovědnost a rozhodující pravomoci. Ani na Cambridge nemají neomezený rozpočet, ale čas od času se snaží přivést velikánskou osobnost a tím obor nasměrovat novým směrem,“ přibližuje.

Peněz je ve vědě dost, ale jsou rozdělované rovnoměrně, aby všichni byli spokojení. Chybí vůle vzít velký balík peněz a dát ho někomu, aby ukázal, co umí.
Jana Roithová

Příliš mnoho průměrných

Například profesorů chemie je podle Roithové na Univerzitě Karlově více než na velkých univerzitách v Německu. „Peníze rozdělujeme mezi spousty lidí, kteří jich pak individuálně tolik nemají a nemůžou se posunout dál,“ zdůrazňuje. 

Co ale s průměrnými vědci? „Po sjednocení Německa byli všichni vědci propuštěni a zpět byli najímáni jen ti nejlepší. A nějak se vypořádali i s tou sociální otázkou. Ale pokud potáhnete všechny s sebou, jako je tomu teď, tak se to změnit nedá,“ uzavírá.

Profesorka chemie Jana Roithová je držitelkou grantu Evropské výzkumné rady. Univerzita v Nijmegenu, kam nastupuje, jich za posledních deset let získala sedmdesát, což je dvakrát více, než jich bylo uděleno v celém Česku. Předpokladem jsou náročné konkurzy na vědce, ale také administrativní podpora pro žadatele o individuální granty.

autoři: Michael Rozsypal , ert

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.