Ondřej Vaculík: Život samá výluka

8. srpen 2024

Kdo jezdí vlakem, musí počítat také s výlukami a zpožděními. Některé tratě jsou už takzvaně optimalizované, na jiných se na tom pracuje. Zdálo by se, že pak budou jezdit bez zpoždění. Za minulého režimu jsme vinili ze všech zpoždění Ústřední výbor Komunistické strany, protože ten mohl za všechno. V novém režimu se do čela ministerstva dopravy i do vedení Českých drah dostanou schopní lidé, a ti zpoždění vlaků vymýtí.

Čtěte také

Ukázalo se, že to není tak samozřejmé a že kromě spolehlivějších lidí je zapotřebí také spolehlivějších lokomotiv, kvalitnějších trolejí, traťových svršků i spodků a také moderního signalizačního a zabezpečovacího zařízení. Toho se už mnohým tratím dostalo, přesto zpoždění trvají dále. Jak je to možné?

Zatímco za minulého režimu existoval jediný druh obecného zpoždění, tedy to, za které mohl ÚV KSČ, teď máme přehršli různých zpoždění, jimž není tak snadné uniknout. Na nádražích můžeme slyšet: Vlak je opožděn z provozních důvodů provozovatele dráhy, nebo z provozních důvodů dopravce.

Časté je také zpoždění z důvodu pozdního příjezdu vlaku jiného provozovatele. Někdy je důvodem porucha trakčního vedení nebo signalizačního či zabezpečovacího systému.

Jsou i horší zpoždění...

Dlouhodobější bývají zpoždění z důvodu výluky na trati. Úplně nejhorší je to  způsobené mimořádnou událostí. Což je v lepším případě padlý strom, v horším střet s automobilem na přejezdu, nebo vlak srazí člověka. To je stále častější a my cestující víme, že budeme minimálně dvě hodiny stát.

Čtěte také

Ojediněle dochází také k souběhu dvou i tří různých zpoždění: Třebas kvůli pozdnímu příjezdu vlaku jiného provozovatele, pak kvůli výluce a k tomu někde selže signalizační systém.

Podobně i řidiči znají souběh objížďky na objížďce s následující zácpou. Nadávat nemá smysl, ostatně na koho, zase na toho Fialu? Ono je to totiž jako s celou naší civilizací: Čím je život složitější, tím více možností různých selhání, železnici nevyjímaje.

Nejpřesněji vlaky prý jezdily v prvních letech protektorátu, kdy zpoždění byla často vyšetřována jako sabotáž. Zlepšení za takovou cenu bych si ale nepřál.

Čtěte také

Podle mého zpoždění na dráze nejsou důsledkem různých nešvarů, zanedbání a selhání. Nemá smysl lamentovat a doufat, že jednou ten šlendrián někdo konečně vymýtí a budeme jezdit přesně.

Není to nemoc železnice, ale naopak je to její bytostná součást, bez níž by ji to možná ani nebavilo, protože jejím adrenalinem je, jak se všechna ta zpoždění snaží nějak dohnat.

Ondřej Vaculík

Letos má velmi vhodnou příležitost se srovnat při přechodu z času letního na zimní, kdy dostane hodinu k dobru.

Pak to ovšem začne nanovo. Naše železnice nám dává možnost improvizace, žasnout, operativně měnit plány a unikat z nalajnovaného života. Sice nás to štve, ale zahrňme to mezi všechny krásy světa. 

Autor je spisovatel

autor: Ondřej Vaculík
Spustit audio