Ondřej Konrád: Sto deset let nezamlčitelného Jiřího Voskovce

20. červen 2015

Bylo to naprosto absurdní, ale pro onu dobu příznačné, když ve druhé polovině padesátých let vyšly v několika svazcích hry Osvobozeného divadla, jedním dechem zamlčující i přiznávající, že je z půli napsal Jiří Voskovec, poúnorový emigrant, kterých se komunistický režim přímo štítil.

Uvnitř knih se Voskovcovo jméno sice mihlo u seznamu osob a obsazení, ale na obálkách, hřbetech i v doslovu se vyskytovaly toliko iniciály V+W. Pikantní přitom je, což se dodnes málo ví, že označení V+W pro principály divadla začala před válkou užívat rozlícená německá propaganda.

  • Ondřej Konrád: Sto deset let nezamlčitelného Jiřího
    Voskovce
    " style="">
    Ondřej Konrád: Sto deset let nezamlčitelného Jiřího
    Voskovce
    " style="">
    Ondřej Konrád: Sto deset let nezamlčitelného Jiřího
    Voskovce
0:00
/
4:52

„My bysme si nikdy nebyli netroufli nazývat se jenom takhle, ale pak jsme si řekli, když nás ve fašistickém tisku označují V+W, připíchnem si to jako vyznamenání“, řekl o třicet let později Voskovec v rozhovoru s Pavlem Tigridem pro exilový časopis Svědectví.

Pro generaci narozenou na sklonku války a pár let po ní bylo komplikované se o Voskovcovi něco víc dozvídat, platilo na něj jakési polo-embargo. Například se nesměly hrávat filmy s V+W, režim nestál o to, aby po plátně pobíhal sympatický emigrant.

K Osvobozenému divadlu se ale zároveň komunisté jakž takž hlásili, těžko se daly popřít jeho značné sympatie k levici, i jak silně a nebojácně ve 30. letech zesměšňovalo nacismus a karikovalo samotného Vůdce. A jelikož se Voskovec v USA zabýval primárně herectvím a politicky se neangažoval, objevily se aspoň ty tištěné komedie. Pod paradoxně Hitlerem založenou značkou V+W.

Čtěte také

Hltali jsme je nadšeně, třebaže šlo jen o texty her a písní, které ostatně také dlouho zněly z éteru pouze v nových verzích se samotným Werichem. Teprve v časech takřečené kulturní oblevy let šedesátých se Voskovcovo jméno už trochu objevovalo. A on sám promluvil v telefonátu pro Československý rozhlas při příležitosti série nahrávek songů z Divotvorného hrnce se zpěváky divadla Semafor, na poetiku V+W přímo navazujícího.

Jan Werich a Jiří Voskovec

To byla doslova památná chvíle a všechny okouzlila Voskovcova samozřejmá pražská dikce a bohatá, ani stínem nezapomenutá čeština. Dokonce svěže vynalézavá. A pak jsme jej mohli vidět i v oněch čtyřech meziválečných filmech s Werichem.

A fronty stály na Lumetův výtečný snímek Dvanáct rozhněvaných mužů z roku 1957, kde Voskovec hrál jednoho z porotců, samozřejmě středoevropského původu. Takže jsme měli viditelný důkaz, že se mu v Americe coby herci daří. Konečně také vyšly dlouhohrající desky s takřka všemi Ježkovými písněmi Osvobozeného divadla, které následně a trvale přešly do krve široké veřejnosti.

Kdyby v srpnu 1968 nepřijely tanky, zřejmě by se dříve či později Voskovec v Praze aspoň na skok zjevil. Ale k tomu nedošlo, a tak bylo v další dekádě zase senzací, když s ním v přímém přenosu mluvil po lince během poloilegálního pořadu o Osvobozeném divadle hudební publicista Jiří Černý v jednom radlickém, pod náporem publika praskajícím sále.

Čtěte také

A to jsme také už dávno věděli, že Voskovec byl ve dvojici V+W větším intelektuálem a vzdělancem, básníkem a zřejmě i koncepčnějším spoluautorem. A že vedle oslňujícího Werichova fyzického herectví figuroval ten velmi pohledný a křehčí mladík coby dokonalý doplněk, neustále nezištně nahrávající kolegovi a zároveň držící linku jiskřivých slovních improvizací.

A i když jsme na rozdíl od našich rodičů a prarodičů legendární magii V+W živě nikdy nezažili, jaksi jsme si ji dovedli představit. I stále dokola opakovanou četbou neúplných záznamů slavných předscén z oněch vydání her, kde byl obří podíl Jiřího Voskovce zredukován na pouhé písmeno.

Je unikátní, že k Voskovcovi chová doslova lásku několik pokolení, před kterými ho přitom režim po léta vlastně ukrýval, a které ho i pak mohlo poznat jen zprostředkovaně. A má přitom pocit tak intenzivní blízkosti a spřízněnosti. Ještě sto deset let po té, co se v Sázavě-Budech narodil.