Obří supernova vypovídá o dávném vesmíru

4. prosinec 2009

Jasná a dlouhotrvající supernova SN 2007bi je příkladem exotického zániku hvězdy, který byl v dávných dobách vesmíru daleko častější než dnes.

V roce 2007 astronomové zpozorovali gigantický výbuch hvězdy. Supernova SN 2007bi byla neobvykle zářivá a slábla celých 18 měsíců. Spočítali, že hvězda, která takto ukončila svou existenci, musela být 100x hmotnější než Slunce. Staré hvězdy ale postupem času svou hmotu ztrácejí, takže v době vzniku musela hvězda vážit asi 200 x víc než Slunce - což je velikost, kterou u dnešních hvězd nenajdeme.

Astronomové v novém čísle časopisu Nature uvádějí, že zánik hvězdného giganta byl příkladem vzácného typu supernovy s párovou nestabilitou. Hvězdy, které jsou v době svého vzniku víc než 140x hmotnější než Slunce, podle jedné teorie nemají šanci zkolabovat do podoby černé díry. Jak stárnou a jejich paliva pro termonukleární reakce ubývá, zmenšuje se odstředivý tlak gamma záření. Díky tomu může gravitace hvězdu čím dál víc stlačovat. Vysoký tlak a teplota v jádře pak mění fotony gama-záření na páry elektronů a a jejich antičástic pozitronů (odtud název párová nestabilita). Tato konverze dále snižuje odstředivý tlak, takže vnější části hvězdy padají do jejího nitra. Nakonec se spustí mohutná termonukleární exploze, která celou hvězdu s velkou parádou rozmetá na kusy.

Vědci se domnívají, že právě tímto způsobem odcházely masivní hvězdy v raných fázích vesmíru a umožnily tak vznik další hvězdné generace. Během termonukleárních reakcí vznikají těžké prvky jako železo nebo nikl, které může jediný výbuch rozmetat po celé malé galaxii. O tom, že SN 2007bi je opravdu typem supernovy s párovou nestabilitou, svědčí velké množství niklu, které vychrlila do svého okolí.

Zdroj: New Scientist, Nature