Nová metoda objevování exoplanet: u dvojhvězd

28. listopad 2008

Korejským astronomům se podařilo zcela novou metodou objevit hned dvě exoplanety. Využili při tom dvacet let průběžného sledování proměnné hvězdy HW Virgo. Z měření zjistili, že proměnná hvězda je ovlivňována neviditelnými tělesy.

HW Virgo je ve skutečnosti dvojhvězdou a to velmi těsnou. Hvězdy kolem sebe oběhnou každé 2 hodiny a 50 minut. Na jejich oběh se navíc díváme jakoby zboku, takže se nám střídavě jedna hvězda schovává za druhou asi jako dvě děti sedící na opačných sedátkách kolotoče.

Cloumání s dvojhvězdou
Takových zákrytových dvojhvězd jsou dnes známy už tisíce a existují stovky tisíc měření právě těch okamžiků, kdy je jedna hvězda schovaná za druhou. Skoro u všech zákrytových dvojhvězd ale dochází k porušování té přísné periody zákrytů. Jednou z příčin může být, že kolem dvojhvězdy obíhá ještě jedna, tedy třetí hvězda. Ta potom periodicky ovlivňuje okamžiky zákrytů dvojhvězdy a takových trojhvězd už jsou známy desítky.

Korejští vědci se teď bedlivě podívali na zákrytovou dvojhvězdu HW Virgo a zjistili, že také u ní dochází k onomu periodickému předbíhání a zpožďování zákrytů. Provedli tedy detailní výpočty a došli k překvapivému závěru. S centrální dvojhvězdou nehýbe jedno těleso, ale hned dvě. A těmi obíhajícími tělesy nejsou hvězdy, ale planety.

Objev exoplanet z periodické předbíhání a zpožďování oběhu dvojhvězdy

Dvě obří exoplanety
Ta bližší obíhá ve vzdálenosti asi jako náš pás asteroidů, má hmotnost 8,5krát převyšující hmotnost našeho Jupitera a oběhne dvojhvězdu jednou za 9 let. Druhá exoplaneta obíhá asi tak daleko jako náš Jupiter, trvá jí to skoro 16 let a je 19krát těžší než Jupiter. Tady budou určitě spory o to, jestli to je ještě planeta nebo už hnědý trpaslík.

Nicméně tento objev je fantastický v tom, že tu máme zcela novou metodu objevování exoplanet. Půjde sice použít jen na zákrytové dvojhvězdy, ale i tak může být objeveno několik kusů a v budoucnu možná i desítek exoplanet.

Dvojhvězdy u nás
Pozorováním zákrytových dvojhvězd se u nás zabývá Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti, takže i u nás vznikají měření, ze kterých by se mohly touto metodou exoplanety najít. Hledáním třetích těles u dvojhvězd se už několik let systematicky zabývá doc. Marek Wolf z Astronomického ústavu MFF UK a jeho žáci.

Trojhvězda

Poslechněte si pořad Třetí dimenze ze 4.5.2007 věnovaný dvojhvězdám. Hosty byli prof. Petr Harmanec, ředitel Astronomického ústavu UK a pávě doc. Marek Wolf.

autor: Petr Sobotka

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.