Nikáb a modlitba v hodině? Škola hrou ano, ale s rozumem
V trutnovské základní škole přišla nedávno učitelka v nikábu, zahalená tak, jak ve spoustě arabských zemí ženy chodívají. Šlo o hodinu dějepisu, ve které se děti měly dozvědět o islámu, mohly si vyzkoušet různé pokrývky hlavy, a na závěr hodiny i to, jak se muslimové modlí: tedy v kleče a obráceni k východu.
Fotografie takto klečících dětí způsobila poprask. Udělala škola chybu, nebo jen obohatila výuku o názorné ukázky?
„Praktické ukázky ve výuce vítám, ale všechno má své hranice,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jiří Mihola.
Podle něj učitelka, zdůrazňuje-li praktickou výuku, by měla nejdříve zdůraznit tu domácí, tedy křesťanské kořeny, a pak určitě pro srovnání zprostředkovat i ostatní kultury a náboženství.
I když předseda připustil, že nemá o události dostatek informací, předpokládá, že děti do účasti na hodině nuceny nebyly. „Kdyby byly nuceny, myslím, že by to samy řekly.“
„Já jsem vyučoval o církevních řádech a součástí výuky byla i návštěva blízkých dostupných klášterů a kostelů. Nedaleko máme i mešitu, a neměl bych problém s tím v rámci výuky zajít i do mešity,“ dodal poslanec.
Mihola: „O islámu a arabské říši se v dějepisu učí, ale jestli to bylo poprvé, kdy k výuce takto prakticky přistoupili, tak to nebylo úplně šťastné. Praktického poznání nikdy není dost, ale je třeba k tomu přistupovat vyváženě a s rozumem.“
Martin Lang ze strany Úsvit nemá výhrady proti praktickým ukázkám ve výuce. „Ale mělo by zaznít i to negativní, co islám přináší,“ vyzval.
Lang: „Dokážu si v rámci výuky představit cokoli, pokud to bude vyvážené a dostane se dětem ucelená informace... Sociální experimenty na základní škole nemusí ale skončit vždy úplně dobře, děti jsou citlivé, vyvíjejí se, a informace podaná nevhodnou formou může napáchat velké zlo.“
„Jako největší problém spatřuji onu závěrečnou modlitbu, i když uznávám, že nevím, jak přesně to probíhalo. Ty fotografie jsou ale vcelku znepokojivé,“ vyjádřil své obavy politik.
Ten je přesvědčen, že islám není „úplně mírumilovné náboženství,“ a „praktikování nějaké modlitby do školy nepatří.“
„Mně by stejně vadilo, kdyby v rámci výuky křesťanství probíhaly ukázky ukřižování, nedovedu si představit, jak bude probíhat výuka 2. světové války. To budou žáci chodit v nacistických uniformách? Škola hrou je fajn věc, ale jak se česky říká: vocaď, pocaď,“ glosoval Martin Lang.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.