Nepřipoutaný vzadu zabíjí

19. únor 2009

Řidiči stále častěji sahají po bezpečnostním pásu a poutají se už před rozjezdem, což je samozřejmě dobře. Ovšem pásy jsou i na dalších sedadlech, a tak nás zajímalo, jestli se poutáte i na těch zadních. Výsledek naší internetové ankety je docela příjemný - 76 procent lidí zadní pásy používá automaticky, dalších 9 procent je zapne na pokyn řidiče, zatímco zbývajících 15 procent hlasujících zadní pásy ignoruje. A to je chyba. Nejen proto, že tím celá posádka porušuje zákon.

Možná jste už viděli v televizi spot kampaně Nemyslíš, zaplatíš, ve kterém mladá maminka drží na zadním sedadle své miminko v náručí, protože na ten kousek jej přece nebude dávat do autosedačky. Bohužel neočekávaná situace donutí manžela za volantem prudce zabrzdit, žena dítě neudrží, a to k hrůze obou prolítne čelním sklem. Myslím, že nejeden rodič tenhle záběr nechce raději ani vidět a přitom stejné fyzikální síly působí i na nepřipoutaného dospělého na zadním sedadlem, který je navíc nebezpečím pro posádku vpředu.

"Osoba během setiny sekundy se mění na předmět vážící několik tun a demoluje všechno kolem sebe - v tomto případě před sebou, protože se jednalo o čelní náraz. Osoba na předním sedadle utrpěla vážné poranění krku, hlavy a celkově pohybového aparátu, tedy páteře. Samozřejmě nesmíme opomenout ani to, že člověk sedící vzadu způsobil zranění i sám sobě," popisuje okamžiky po čelním střetu v padesátikilometrové rychlosti Pavel Souček z Amsico Life.

Zákon jasně říká, že na sedadlech, která jsou vybavena bezpečnostními pásy, je cestující povinen se připoutat. Platí to tedy i v moderních autobusech. Jenže tam, stejně jako na zadních sedadlech, na to často zapomínáme. A tak není divu, že nepoužití bezpečnostního pásu patří mezi nejčastější přestupky. Řidič za ně může dostat dva trestné body a pokutu až 2500 korun. A to i v případě, že sám pás použil, ale jeho spolucestující na zadním sedadle ne. Je totiž odpovědný za posádku, a proto mnozí slyšíme už zmíněné - pokud se nepřipoutáš, nejedu. Většina aut má minimálně airbag řidiče, který ovšem nepřipoutanému člověku může ublížit.

"Nejmodernější bezpečnostní pás je v kombinaci s airbagem. V první chvíli přitáhne pás řidiče do sedadla a následně spolu s airbagem je řízen pohyb řidiče tak, aby došlo k co nejmenšímu poranění při střetu s překážkou," vysvětluje Miroslav Lhoták z firmy Dekra automobil.

Díky technickému vývoji už mnozí na předních sedadlech automaticky saháme po bezpečnostním pásu. Proč si jich ale tak nevšímáme na těch zadních? Podle Pavla Skladaného z Centra dopravního výzkumu to kupodivu ovlivňuje věk: "Starší vozidla nebyla na zadních místech vybavena pásy, takže lidé nemají zafixovánu poutat se na zadních sedadlech tak silně jako vpředu. Lidé, kteří nezažili starší auta, berou pásy více jako samozřejmou součást vozidla a nenapadlo by je, že by se neměli poutat."

A tak jen dovětek - skočili byste dobrovolně ze šestého poschodí? Ptáte se, proč byste to dělali? Tak se vždycky v autě připoutejte - náraz v 70kilometrové rychlosti má totiž stejné následky jako pád ze šestého patra.

autor: evk
Spustit audio

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

    Jan Rosák, moderátor

    slovo_nad_zlato.jpg

    Slovo nad zlato

    Koupit

    Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.