Nemůžu být klidný, když se do parlamentu dostává komunistický fízl, říká Martin Dejdar

11. březen 2018

„Sedmnáct let spojených se seriálovou rolí Tondy Maděry, politického vězně, mě nemůže nechat klidným, když se mně do parlamentu dostává komunistický fízl. A začínají se dít podivné věci za souhlasu zákonodárců, které jsme na jejich pozice svými hlasy dostali a mají pro nás dělat dobro,“ komentuje herec Martin Dejdar, který je hostem Osobnosti Plus, aktuální politickou kauzu.

„A všeobecně si také myslím, že u českých politiků je největším problémem jejich tým a lidé, kteří jsou okolo nich," kriticky hodnotí českou vládu.


Herec, moderátor a producent Martin Dejdar se narodil 11. března 1965 ve Vysokém Mýtě. V roce 1987 ukončil studium na pražské DAMU a nastoupil ke svému prvnímu divadelnímu angažmá do pražského klubového divadla Studio Ypsilon. V roce 1993 získal svou první hlavní roli ve filmovém muzikálu Šakalí léta. Následovaly filmy Amerika a Učitel tance, za druhý jmenovaný obdržel v roce 1995 cenu Český lev za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. V roce 1999 měl premiéru film Panství, který Martin Dejdar koprodukoval a hrál v něm hlavní roli. Jako producent se následně podílel také na filmu Eliška má ráda divočinu. Svůj komediální talent a pohotovost využil Martin Dejdar při práci moderátora zábavných televizních pořadů, jako byla Šance, Ptákoviny, Na vlastní nebezpečí nebo Vaše velká premiéra. Pro televizi dabuje Barta Simpsona v kresleném seriálu Simpsonovi.

Celoživotní čekatel

„Jste čekatel na nějakou zásadní roli, projekt, nebo si myslíte, že to nejlepší už je hotové?“ ptá se svého hosta Barbora Tachecí a Martin Dejdar odpovídá: „Kdybych si myslel, že to nejlepší už je hotové, tak tady nejsem a nedělám to. Jsem čekatel celý život. Pořád čekám na role. Pořád. Jsou období, kdy to trvá déle, a jsou období, kdy to jde dobře. Ale herec v podstatě čeká pořád a nikdy si neříká o roli, že je zásadní nebo poslední.“ Současně herec podotýká, že ještě nikdy v životě nedostal roli, v níž by mohl ukázat všechno, co umí. „Něco takového mi ještě nebylo nabídnuto,“ dodává.

S Čechy je těžké mluvit o Americe

Se svými zkušenostmi hodnotí Martin Dejdar také úroveň zdejších muzikálů. „Dělali jsme v Hudebním divadle Karlín muzikál Producenti. Jel jsem se na to podívat do New Yorku. Viděl jsem to dvakrát nebo třikrát a můžu vám říct, že české nastudování bylo srovnatelné,“ říká a dál svými slovy podporuje českou scénu: „A musíme vzít také v potaz, že naši herci a zpěváci jsou schopni zahrát ve filmu, v televizi i na divadle. V Americe je nabídka lidí a čekatelů na roli gigantická. V New Yorku bude po barech možná tisíc barmanů, kteří by mohli u nás hrát z fleku a čekají jen, až dostanou příležitost.“


Jako Češi jsme vymysleli pořekadlo, že pravidla jsou pro to, aby se porušovala. Tomu nikdo jiný ve světě nerozumí.Martin Dejdar

O Spojených státech, kde jeho rodina několik let žila, mluví v kontextu generalizujícího českého pohledu: „Je strašně těžké vůbec mluvit tady o Americe, protože u nás přetrvává pohled, že je Amerika něco špatného a že bychom se tam vůbec neměli otáčet. A pořád mám takový pocit, že směřujeme na východ spíš než na západ. Je to strašná chyba. Řeknu jen jednu základní věc. Myslím, že svoboda spočívá v tom, že se lidé chovají podle platných psaných i nepsaných zákonů. A totéž čekají i od toho druhého. A že ten druhý se tak taky chová.“

Jakou roli v životě Martina Dejdara mají Jiří Lábus a Oldřich Keiser? Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí.>>
autoři: bta , kte
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.