Nejen domy. Solární panely na střechách aut by mohly napájet klimatizaci a zvyšovat dojezd
Nová auta musí být stále úspornější a efektivnější. Jenže zároveň jsou pořád náročnější na elektroniku. I proto experti pražského ČVUT měřili, nakolik efektivní by v našich podmínkách mohly být solární panely, které by auta mohla vozit na svých střechách.
Účinnost solární střechy auta je sice ve srovnání se stacionárním umístěním panelu asi o osm procent horší, přesto se dojezd vozu zvýší. Nejméně o pět kilometrů, jak vyplývá z propočtů Univerzitního centra energeticky efektivních budov Českého vysokého učení technického (UCEEB ČVUT).
Čtěte také
„Může to ale být i kilometrů třicet. Velmi záleží na tom, jak intenzivně svítí sluníčko,“ říká Jan Plomer ze společnosti Plomer Engineering, která měření spolufinancovala.
Firma by zhruba v polovině listopadu 2021 chtěla představit zařízení, které by nabídla k testovacímu provozu. Primárně cílí na flotily elektromobilů. Lákavé je prý i to, že vozy získají energii navíc. Bez solárních panelů by se k ní nedostaly.
Solární střechy by měly být zajímavé i pro autobusy. V nich by mohly napájet třeba klimatizaci nebo topení. Pro podobné účely se nabízí i návěsy nákladních aut.
Blikání aneb ze stínu na slunce
Jednou z konstrukčních výzev celého projektu budou patřičné homologace a také další hardware, který umožní fotovoltaice spolupracovat se systémy daného vozu. „Typicky jde o dobíjecí elektroniku,“ říká Vladislav Martínek z UCEEB.
Čtěte také
„Zjistili jsme totiž, že zdaleka ne všichni výrobci zvládají intenzivní změny osvitu solárního panel, což je dáno tím, jak vůz pojíždí mezi domy nebo stromořadími.“
Kvůli „blikání“ se účinnost panelů snižuje o šestnáct procent. Jak ale vědci ověřili, proti tomuto trendu jde zároveň chlazení panelů proudícím vzduchem, díky kterému jsou na jedoucích vozidlech „soláry“ účinnější, než by byly ve stacionární poloze. Konečné snížení účinnosti je tedy oněch procent, popisují svá měření na UCEEB.
Solární střechy nejsou v automobilovém průmyslu úplně neznámý pojem. Některé značky je už u svých dražších modelů zpravidla za příplatek několik let nabízí.
Je dobré zmínit i to, že existují start-upy – třeba SonoMotors z Mnichova nebo LightYear z nizozemského Helmondu –, které slibují speciální vozidla. Jejich hlavní devizou bude fotovoltaika integrovaná do všech ploch karoserie. Konstruktéři slibují, že jedno prý ujede jen díky sluníčku třicet kilometrů, druhé dokonce sedmdesát kilometrů.
Poslechněte si reportáž Petra Kološe.
Související
-
Samo seje, samo sklízí. Trendem v zemědělství budou autonomní polní stroje
Výrobci připravují stroje, které nebudou potřebovat pro práci na poli lidského řidiče. Na autonomním traktoru pracují i vědci z České zemědělské univerzity.
-
Lidský pot bude pohonem chytré elektroniky. Napájet může třeba hodinky nebo zdravotnické senzory
Japonští vědci představili výkonné generátory elektřiny, které fungují jen díky lidskému potu. Svůj objev představili v impaktovaném časopisu Journal of Power Sources.
-
Česká „multikára“ pojede na elektřinu i na vodík. Pracuje na tom automobilka Zebra
Nejmenší česká automobilka Zebra chce nejpozději letos v létě představit plně homologovaný náklaďáček na elektřinu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.