Nejen domy. Solární panely na střechách aut by mohly napájet klimatizaci a zvyšovat dojezd

6. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vůz se solárním panelem na střeše

Nová auta musí být stále úspornější a efektivnější. Jenže zároveň jsou pořád náročnější na elektroniku. I proto experti pražského ČVUT měřili, nakolik efektivní by v našich podmínkách mohly být solární panely, které by auta mohla vozit na svých střechách.

Účinnost solární střechy auta je sice ve srovnání se stacionárním umístěním panelu asi o osm procent horší, přesto se dojezd vozu zvýší. Nejméně o pět kilometrů, jak vyplývá z propočtů Univerzitního centra energeticky efektivních budov Českého vysokého učení technického (UCEEB ČVUT).

Čtěte také

„Může to ale být i kilometrů třicet. Velmi záleží na tom, jak intenzivně svítí sluníčko,“ říká Jan Plomer ze společnosti Plomer Engineering, která měření spolufinancovala.

Firma by zhruba v polovině listopadu 2021 chtěla představit zařízení, které by nabídla k testovacímu provozu. Primárně cílí na flotily elektromobilů. Lákavé je prý i to, že vozy získají energii navíc. Bez solárních panelů by se k ní nedostaly.

Solární střechy by měly být zajímavé i pro autobusy. V nich by mohly napájet třeba klimatizaci nebo topení. Pro podobné účely se nabízí i návěsy nákladních aut.

Blikání aneb ze stínu na slunce

Jednou z konstrukčních výzev celého projektu budou patřičné homologace a také další hardware, který umožní fotovoltaice spolupracovat se systémy daného vozu. „Typicky jde o dobíjecí elektroniku,“ říká Vladislav Martínek z UCEEB.

Čtěte také

„Zjistili jsme totiž, že zdaleka ne všichni výrobci zvládají intenzivní změny osvitu solárního panel, což je dáno tím, jak vůz pojíždí mezi domy nebo stromořadími.“

Kvůli „blikání“ se účinnost panelů snižuje o šestnáct procent. Jak ale vědci ověřili, proti tomuto trendu jde zároveň chlazení panelů proudícím vzduchem, díky kterému jsou na jedoucích vozidlech „soláry“ účinnější, než by byly ve stacionární poloze. Konečné snížení účinnosti je tedy oněch procent, popisují svá měření na UCEEB.

Solární střechy nejsou v automobilovém průmyslu úplně neznámý pojem. Některé značky je už u svých dražších modelů zpravidla za příplatek několik let nabízí.

Je dobré zmínit i to, že existují start-upy – třeba SonoMotors z Mnichova nebo LightYear z nizozemského Helmondu , které slibují speciální vozidla. Jejich hlavní devizou bude fotovoltaika integrovaná do všech ploch karoserie. Konstruktéři slibují, že jedno prý ujede jen díky sluníčku třicet kilometrů, druhé dokonce sedmdesát kilometrů.

Poslechněte si reportáž Petra Kološe.

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související