Nedostatkové zboží: mateřské školky
Skoro 60 tisíc dětí letos opět nenašlo místo v mateřské školce. Dostat dítě do školky je tak jen s malou nadsázkou v současnosti těžší, než ho dostat na univerzitu. Největší problémy jsou v metropoli a v prstenci kolem Prahy, kde v posledních letech vznikala satelitní městečka.
Za nedostatkem míst ve školkách stojí několik faktorů: demografický vývoj, rušení kapacit školek ve městech a obcích během devadesátých let, ale také vyhláška, která změnila počet dětí ve třídě z pětatřiceti na dvacet čtyři. Problematická jsou i kritéria přijímání dětí. Některá z nich veřejný ochránce práv označuje za problematická, například zaměstnanost rodičů nebo zdravotní stav dítěte. Na svých webových stránkách třeba píše: „Není přípustné nepřijmout do školky dítě jako ,zdravotně nezpůsobilé‘ jen proto, že v době zápisu trpělo běžnou infekční chorobou.“ Bezproblémovým kritériem je pak podle ombudsmana věk.
Přitom kvalita a hlavně dostupnost předškolního vzdělávání je pro všechny velmi důležitá, říká ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Münich. Podle něj je výchova v mateřských školách zcela zásadní především pro děti ze sociálně a ekonomicky slabých rodin.
Do mateřských škol bude od září chodit celkem 358 tisíc dětí. Nedostalo se na téměř 60 tisíc předškoláků. Rodiče tak hledají alternativní péči. Zatímco ve veřejné mateřince ale platí tisíce korun ročně, v privátním zařízení jde o tisíce korun měsíčně. Jinou variantu – firemní školky – zatím nabízí svým zaměstnancům jen větší podniky.
Usnadnit situaci by mohl vznik dětských skupin, které testuje ministerstvo práce a které by mohly navíc zvýšit zaměstnanost žen s malými dětmi. V té Česko podle studie institutu CERGE-EI zaostává za západním světem. Jenže ve skupinách podle kritiků nepůjde tolik o vzdělávací proces předškoláků, který je pro povinnou školní docházku nutný, jako spíš o hlídání.
Svatopluk Pohořelý z Oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání na Ministerstvu školství upozorňuje, že zřízení mateřských škol tak, aby kapacitně dostačovaly, je plně v kompetenci obcí. Ministerstvo školství zajišťuje financování mezd učitelů a učební pomůcky.
Co se týče vzdělávání, tak jedním ze vzorů pro Českou republiku je dlouhodobě Finsko. Jak funguje systém, kde se dítě do mateřské školky dostane bez problémů a kde má jedna učitelka na starosti maximálně sedm dětí? Tuto zkušenost zprostředkuje česká učitelka působící ve Finsku Hana Hyttinen.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka