Ne anorexii

27. září 2007

Fotograf Toscani dostal zakázku od obchodního domu Nolita, který se rozhodl pro kampaň proti anorexii. Výsledkem jsou, jak jinak, kontroverzní billboardy. Oliviero Toscani jich už v minulosti řadu nafotografoval pro módní firmu Benneton, čímž se vysvětluje, proč byl osloven zrovna on. Protože má ale pověst provokatéra, ne všichni věří v jeho úmysl šokovat pro dobro věci.

Ve Francii kompetentní úřad vystavování aktů anorektičky zakázal s tím, že vyobrazení je v rozporu s lidskou důstojností a s morálním kodexem. Cenzoři mají za to, že fotograf nemocnou využil ve prospěch jedné značky a nevěří, že mu šlo o prevenci. V Itálii se ovšem Toscaniho billboardy objevily, a například módní návrhář Armani označil kampaň za "korektní a příhodnou, i když používá nelítostný a krutý obraz". Sedmadvacetiletá francouzská herečka a modelka, vážící jednatřicet kilogramů, je pro někoho důkazem, že móda dělá z lidí trosky. Jiní si naopak řeknou, že se jedná spíše o problém pro psychiatry, než o spor, co je hezké.

Vedle debaty, o co jde fotografovi, o co módnímu domu či módním návrhářům, je ale zajímavé i vážit, zda reklama proti anorexii může pomoci chorobně hubeným modelkám. Panuje totiž obava, že některé pacientky se budou chtít Isabele Carové podobat, a kampaň že je vlastně kontraproduktivní. Něco na tom bude. Kdyby módní průmysl chtěl skoncovat s praxí, kdy šaty předvádějí podvyživené pacientky, docílil by toho tím, že by na předváděcí molo poslal ženy a dívky normální, zdravé. Žádná brutální bilboardová kampaň by pak nebyla potřebná. Nebyl by ani důvod podezírat z pokrytectví fotografa, obchodníky, návrháře a cenzory.

autor: iho
Spustit audio