Most na Krym chtěl postavit už car Mikuláš II.
Ruský server NEWSru.com na názorové stránce k otevření mostu přes Kerčskou úžinu na Krym cituje výrok, který na svém facebookovém profilu zveřejnil ruský politik Konstantin Borovoj. „Samotná stavba mostu nezmění vůbec nic. Je úplně jedno, jestli stojí, nebo nestojí. Protože stavba mostu je především propagandistickou akcí,“ vzkázal politik.
Rusko nyní triumfálně prohlašuje, že Krym propojilo s vlastí. Ale je to jen ideologické prohlášení na efekt, byť na něm Kremlu samozřejmě velmi záleželo. Pokud se ale nebude na Krymu rozvíjet velká vojenská základna, nemá most až takový význam, upozorňuje portál.
Ekonomicky je Krym izolovanou enklávou, toxickou a pro byznys nevhodnou. Je tam zkrátka na podnikání příliš nebezpečno. Peníze vložené do mostu se podle Borovoje nikdy nevrátí, ovšem to ani nebyl jejich cíl, stejně jako se nevracejí peníze vynaložené na zbrojení.
Krym by měli zachraňovat turisté
Stavba navíc neukončí kyjevské nároky na opětovné připojení poloostrova k Ukrajině. „Jde o projekt nezákonný, protože k němu nedal Kyjev souhlas, a Rusko za most ještě pořádně zaplatí,“ varuje sedmdesátiletý Borovoj, bývalý předseda Strany ekonomické svobody (PES) a nynější člen politické formace Volba Západu (ZV).
Naopak deník Kommersant je daleko optimističtější. Zatímco loni Krym navštívilo 5,5 milionu turistů, letos díky mostu čeká tamní cestovní ruch až dvojnásobný nápor. S tím ovšem budou spojeny přísné kontroly cestujících, protože bezpečnost stavby je prioritou. Kontroly letní sezónu sice zkomplikují, ale lidé budou moci snadno cestovat do velkých center a nakupovat. A na Krym bude nyní proudit ruské zboží za relativně nízké ceny.
Zábavnou brožurkou proti dopravním zácpám
Prezident Vladimir Putin před dvěma lety nařídil nejen stavbu samotného mostu, ale i přístupových cest. A tam není zdaleka hotovo, všímá si list. Přes most projedou auta snadno, ale přístupové kapacity jsou omezené a ve směru od Slavjansku na Kubáni se projíždí přes čtyři města a průměrná rychlost tam nepřesáhne 60 kilometrů v hodině. Ovšem teprve v létě se uvidí, jaké problémy s dopravou skutečně budou.
Nicméně pro ty, kteří se rozhodnou jet, stavitelé nachystali brožuru se zábavnými radami, jimiž zřejmě chtějí předejít eventuální nespokojenosti cestujících v zácpách. „Například by si lidé měli na cestu brát krevety pro místního kocoura slyšícího na jméno Můstek, anebo se naučit zpívat hit stavby, populární písničku Vrším velkou hromadu,“ cituje z brožury pobaveně Kommersant.
Kontrakt na stavbu vyhrál Putinův kamarád
Server Lenta.ru předvídá na Krymu nejprve boom malých soukromých ubytovacích kapacit, časem se ale podle něj na ostrově objeví i hotely slavných mezinárodních řetězců. Most měří 19 kilometrů a je v Rusku nejdelším. Dokončen byl pro osobní auta s půlročním předstihem.
Britský deník The Times připomíná, že stavbu měl na starosti Putinův přítel a hokejový spoluhráč, miliardář Arkadij Rotenberg. Kontrakt vyhrál v květnu 2015. Železniční doprava se ale rozjede až koncem roku 2019.
Ani car, ani vůdce
Londýnský list podotýká, že most na poloostrov chtěl postavit už v roce 1903 car Mikuláš II., ale čáru přes rozpočet udělala ambicióznímu projektu rusko-japonská válka, která vypukla následujícího roku. O 40 let později nařídil stavbu pětikilometrového mostu v jiném místě úžiny Adolf Hitler. Plány schválil jeho vrchní architekt Albert Speer, ale Sověti nacisty vyhnali dříve, než se se stavbou začalo, vysvětlují Timesy.