Mlha kolem mýtného
Po vstupu země do Evropské unie zaplavily české silnice a dálnice tisíce kamionů. Majitelé dopravních firem využili toho, že čeští politici naprosto podcenili fakt, že kvůli absenci přiměřených poplatků se autodopravcům vyplatí změnit trasy a vést je přes území České republiky.
Výsledkem jsou údaje dokazující téměř dvojnásobný počet nákladních automobilů na silnicích, které komplikují nejenom dopravu, ale v mnoha obcích i život. Asi bychom těžko hledali oblast, ve které politici podceněním vstup do unie napáchali větší škody. Jak je napravit, na to existuje svým způsobem jednoduchý recept. Je nutné zpoplatnit přepravu nákladní dopravy takovým způsobem, aby se Česká republika už nevyplatila jako tranzitní země. Tím se dostáváme k zavedení mýtného. K němu by nyní nemuselo být daleko.
Výběrové řízení proběhlo a vítěz by mohl rozběhnout systém od začátku roku 2007. Pokud se obyvatelé některých obcích utěšují, že je silnice přecpané kamiony budou trápit "už pouze jeden rok", pak je třeba jejich optimismus zbrzdit. Kolem výběrového řízení je totiž několik otazníků a může se stát, že výsledek bude nakonec zrušen a že se vybírání mýtného posune o další měsíce, ne-li roky. Vybírání mýtného je svým způsobem lukrativní státní zakázka. Je proto pochopitelné, že zájemci o ni se snažili udělat maximum proto, aby ji získali. Rovněž není překvapením, že po vyhlášení vítěze soutěže se objevují hlasy, které rozhodnutí zpochybňují. To vše by šlo brát jako běžný folklór, který výběrová řízení tohoto typu provází. Problém je v tom, že tentokrát se nemuselo hrát podle nejjasnějších pravidel.
Pochybnosti vyvolává především fakt, že tři ze čtyř uchazečů byli vyřazeni dopředu kvůli nesplnění podmínek. Vzhledem k tomu, že šlo také o firmy, které v této sféře nejsou nováčky, je to trochu divné. V oblasti, kde se točí miliardy, by se čekalo, že do soutěže se přihlásí většina firem, které jsou schopny podmínkám dostát. Vysvětlení pak mohou být pouze dvě. Buďto šlo ze stran uchazečů o amatérismus, nebo podmínky byly nastaveny tak, aby dopředu některé adepty ze soutěže vytěsnily. Například italská firma tvrdí, že byla vyřazena kvůli tomu, že nedoložila certifikáty bezpečnosti práce a kvality. Ty prý nebylo z časových důvodů možné dodat v požadované lhůtě. Podle představitele italské firmy to ale prý neměl být důvod pro odmítnutí nabídky. Zadávací podmínky totiž údajně umožňují některé požadované doklady nebo certifikáty nahradit obdobnými dokumenty.
Ty prý firma vlastní. Mimo jiné má jít o požadovaný certifikát pro Itálii, kde systém mýtného provozuje. Je to samozřejmě pouze tvrzení jednoho z neúspěšných uchazečů o zakázku. O tom, kde je pravda, bude podle všeho v nejbližší době rozhodovat antimonopolní úřad. Dokonce nelze vyloučit, že případ skončí u příslušných orgánů Evropské unie. Mimo jiné to znamená, že by plánované zavedení mýtného mohlo být odloženo. Na výběrovém řízení je rovněž absurdní, že de facto výběrové nebylo. Po vyřazení tří uchazečů před jeho začátkem totiž komise už neměla z čeho vybírat. Vlastně měla jen dvě varianty. Buďto řízení zrušit, nebo vyhlásit vítězem firmu, která jediná do výběrového řízení prošla. Komise se přiklonila k druhé variantě, což nutně nemusí znamenat, že vybrala nejkvalitnější nabídku. Ostatně z řad neúspěšných uchazečů se ozývají hlasy, že někteří členové výběrové komise vítěznou nabídku důkladně nezkoumali.
Pokud je to pravda a pokud výběrové řízení nebude zrušeno, pak by si všichni měli přát, aby jimi vybraný systém mýtného skutečně fungoval, aby navazoval na podobné systémy v Evropě a hlavně, aby jeho provoz nakonec nespolykal většinu vybraných prostředků. Ministerstvo dopravy totiž počítá s tím, že mýtné nejenom odradí některé zahraniční autodopravce od cest přes Českou republiku, ale také, že by mělo vydělat peníze na investice do opravy a rozvoje silniční a dálniční sítě.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.